SUBOPTIMERING I SKOLVÄRLDEN

PISA bekräftar nu PISA
 
Den senaste PISA rapporten sände chockvågor genom samhället, var vi verkligen
så dåliga ?
 
För att få svar på om vi verkligen var så dåliga gav förutvarande regeringen upp-
drag till PISA, var vi verkligen så dåliga ?
 
Pisa kommer nu med sin rapport, som svar på regeringens uppdrag.
 
NEJ, VI VAR INTE SÅ DÅLIGA, VI ÄR ÄNNU SÄMRE.
 
Ojämlikheterna i skolorna ökar, och en allt större grupp elever blir allt sämre.
 
Hur ska man då komma till rätta med detta ?
 
POLITIKERNA HAR BESTÄMT SIG FÖR ATT INTE KOMMA TILL RÄTTA
MED DETTA, MAN SKA GÅ SOM KATTEN KRING HET GRÖT OCH UND-
VIKA DET SOM KAN BRÄNNAS.
 
Att höja lärarlönerna bränns inte det minsta, tvärtom så ger det applåder bland
lärarna, kanske inte helt oväntat, så då får det väl bli högre lärarlöner.
 
Resultatet av detta blir då högre löner, men inte bättre och högre resultat.
 
FÖR DET ÄR DEFINITIVT INTE DÄR PROBLEMET LIGGER, ÄVEN OM HÖG-
RE LÖNER MARGINELLT KAN SES SOM EN FAKTOR, SOM KAN BIDRA
TILL BÄTTRE KUNSKAPSUTVECKLING.
 
Skolan är en spegelbild av samhället i övrigt, och där har man ständigt mobilen
på, kepsen på och luvan uppdragen, och säger något något som inte passar,
så ligger våldet nära till hands.
 
Så ser samhället ut, och därför ser skolan också så ut, och ingen hög lärar-
lön i världen kan förändra detta faktum.
 
Vissa skolor har försökt sig på äventyret att förbjuda mobiler på lektioner, förbju-
da kepsar på lektionerna och förbjudit eleverna att dölja sig bakom uppdragna
luvor.
 
Och resultatet har blivit det man kan förvänta sig, utan högre lärarlöner,
lugnare i klassen, mindre oro och bättre inlärning och kunskapsutveck-
ling.
 
DÄR, BLAND ANNAT, LIGGER NYCKELN TILL PROBLEMET.
 
Disciplinen i svenska skolor är sämre än i andra länders skolor och då blir också
kunskapsutvecklingen därefter.
 
Den riktigt heta gröten, som  bränns så mycket att ingen ens vågar antyda
att den finns, finns dock på ett helt annat område.
 
Sverige tar emot mest utrikesfödda jämfört med övriga länder inom OECD, många
barn/ungdomar i denna grupp är analfabeter, har ringa skolgång eller ingen alls i
bagaget. Detta i kombination med språksvårigheter skapar mycket stora svårig-
heter i skolan.
 
Det finns ett uppenbart samband med att Sverige tar emot mest utrikesföd-
da och har den sämsta kunskapsutvecklingen.
 
AV DET ENA FÖLJER DET ANDRA.
 
I VISS MÅN HAR VI VÅGAT BÖRJA PRATA OM DET OCH I PRAKTIKEN VI-
SAR SKOLSYSTEMET ATT SÅ ÄR FALLET, GENOM ATT DE FLESTA KOM-
MUNER ANSLÅR HÖGRE SKOLPENG TILL VISSA SKOLOR.
 
Det står var och en fritt att hysa olika uppfattningar, båda att vi tar emot för få flyktin-
gar, att vi tar emot lagom med flyktingar eller att vi tar emot för många flyktingar.
 
Men har man inte förstått, kanske inte vågat förstå, att det förstnämnda medför
en större ojämligkhet i skolorna och en sämre kunskapsutveckling i landet,
då har man inte förstått, eller vågat förstå, speciellt mycket.
 
Vi tvingas träffa många val här i livet, både på det individuella planet och nationellt.
 
Ett sådant val vi träffat är att ta hit mycket fler flyktingar än andra länder, mån-
ga barn / ungdomar med bristfällig skolgång bakom sig, eller ingen alls.
 
NÄR VI TRÄFFAR DET VALET TRÄFFAR VI OCKSÅ ETT ANNAL VAL, ATT
SVERIGE SKA HA EN SÄMRE KUNSKAPSUTVECKLING ÄN ANDRA LÄNDER
INOM OECD.
 
NÄR VI DÅ TRÄFFAR VALET ATT HA EN SÄMRE KUNSKAPSUTVECKLING
ÄN ANDRA LÄNDER TRÄFFAR VI OCKSÅ VALET ATT SVERIGE BLIR MINDRE
AV EN KUNSKAPSNATION ÄN ANDRA LÄNDER.
 
NÄR VI DÅ TRÄFFAR VALET ATT SVERIGE SKA BLI MINDRE AV KUNSKAPS-
NATION ÄN ANDRA LÄNDER, DÅ TRÄFFAR VI OCKSÅ VALET ATT SVERIGE
FÅR SÄMRE KONKURRENSSITUATION ÄN ANDRA LÄNDER.
 
NÄR VI DÅ TRÄFFAR VALET ATT SVERIGE SKA HA SÄMRE KONKURRENS-
SITUATION ÄN ANDRA LÄNDER, DÅ TRÄFFAR VI OCKSÅ VALET ATT VI SKA
FÅ EN SÄMRE UTVECKLING INOM VÄLFÄRDEN.
 
Allt detta är fullständiga självklarheter, och vi borde se det som självklarheter.
Saker och ting hänger ihop och av det ena följer ofta det andra.
 
Det sagda medför inte med automatik att man ska ta emot färre flyktingar, humani-
tära aspekter kan tala emot detta.
 
Men det brukat vara en fördel att förstå vad man håller på med och vad konse-
kvenserna blir av det man håller på med.
 
AE
 
JUST NU ÄR VI TILLSAGDA ATT INTE FÖRSTÅ VAD VI HÅLLER PÅ MED, I STÄL-
LET TALAR VI OM HÖJDA LÄRARLÖNER.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0