FÖRBIFART STOCKHOLM REDAN ETT DYRT KALAS

Det dunkelt tänkta blir det tydligt dyra
 
Beslutet att skjuta på Förbifart Stockholm kan liknas vid det gamla ordspråket:
 
"KISSAR MAN PÅ SIG BLIR DET VARMT I BÖRJAN, MEN DET BLIR SEDAN
BARA KALLT OCH VÅTT".
 
Kompromissen värmer själarna i den nya regeringen till en början, men frågan
är hur länge värmen håller i sig.
 
Kanske försvinner värmen redan när den första notan dyker upp, och det
tycks inte dröja så länge.
 
DEN FÖRSTA NOTAN KOMMER LÅNGT INNAN MAN SKA BESLUTA SIG
FÖR ATT BYGGA FÖRBIFARTEN, SOM REDAN ÄR BESLUTAD ATT BYG-
GA.
 
Ogenomtänkta kompromisser, som har det enda syftet att rädda ansikten, blir
ofta dyra och just ogenomtänkta. Här erinrar man sig det gamla talesättet:
 
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och nog tycks det vara förhöjt
i dunkel vad som ska hända.
 
MEN DYRT BLIR DET OAVSETT VAD SOM HÄNDER I FRAMTIDEN, MEN
VAD GÖR DET.
 
ANSIKTEN RÄDDAS OCH ANDRA BETALAR.
 
Men frågan är om ansikten verkligen räddats, när man ser till vad som händer,
kanske blir det tvärtom när det går upp vad som sker och kommer att ske.
 
VISSA ARBETEN PÅGÅR REDAN OCH VI PRATAR INTE OM SMÅSUMMOR.
 
700 personer arbetar med detta till en kostnad på 4 miljoner per dag, pen-
gar som strömmar ut till ingen nytta, om ansikten ska räddas längre än
1 år.
 
FÖR TIDEN FRAM TILL DÅ DET DUNKELT TÄNKTA SKA BLI TYDLIGT, I-
NOM ETT HALVÅR, KOMMER DESSA KOSTNADER ATT UPPGÅ TILL 700
MILJONER.
 
Pengar som strömmar ut till ingen nytta, om ansikten ska räddas längre än ett
halvt år.
 
Men vad gör det, andra betalar.
 
Ovanpå detta kommer med all sannolikhet stora skadeståndsanspråk att resas,
om vissa pågående arbeten avbryts.
 
Det är alltså dyrt att rädda ansikten.
 
Den praktiska hanteringen tycks ingen ha tänkt på överhuvudtaget.
 
Under den närmaste tiden är det tänkt att många större upphandlingar
skulle ske, dessa är omfattande och sträcker sig ofta över längre tider.
 
MED ALLA UPPKOMNA OSÄKERHETER ÄR DET VÄL KNAPPAST ATT
NÅGON GER SIG IN I DENNA UPPHANDLINGSPROCESS, VILKET MED-
FÖR ATT FÖRBIFARTEN SKULLE BLI AVSEVÄRT FÖRSKJUTEN I TID,
ÄVEN OM DEN KOMMER ATT BYGGAS.
 
 Bilden både inom trafikverket, som upphandlare, och bland inblandade entre-
prenörer är tydlig.
 
Ingen vet något om något.
 
DET BRUKAR BLI SÅ NÄR MAN TÄNKER DUNKELT OCH DÅ ENDA
SYFTET ÄR ATT RÄDDA ANSIKTEN
 
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0