KRISTDEMOKRATERNA HAR KAPITULERAT

Cykelställen på plats igen
 
Några kristdemokrater skriver idag i BT om att läraren ska stå i centrum för
lärandet.
 
Det är självfallet svårt att undvika floskler i ett sådant sammanhang, och det
finns inte mycket i inlägget man kan vända sig emot.
 
Men mycket tyder på att själva ansatsen är fel.
 
MAN PRATAR OM CYKELSTÄLL I STÄLLET FÖR VIKTIGA FRÅGOR OCH
MAN SER INTE SKOGEN FÖR ALLA TRÄD.
 
Självfallet är inte skolan oviktig, tvärtom i allra högsta grad, men ansatsen kan
vara fel.
 
MAN SER INTE SAMHÄLLET FÖR ALLA MYNDIGHETER OCH FUNKTIONER.
 
Skolan är ingen isolerad värld, och de flesta funktioner tycks idag vara förenade
med stora brister.
 
SKOLA, MEN ÄVEN POLIS, FÖRSVAR, SJUKVÅRD, APOTEK, LISTAN KAN
NOG GÖRAS SÅ LÅNG SOM HELST.
 
Suboptimering är ett känt begrepp och det ska inte politiker syssla med, ingen an-
nan heller för den delen.
 
OPTIMERING SKA POLITIKER SYSSLA MED, OCH VI ANDRA OCKSÅ FÖR
DEN DELEN.
 
 
Inga cykelställ, inga träd och inga skolor som en isolerad företeelse.
 
Skolan är en del av samhäller och utgör en spegelbild av samhället.
 
ETT BRA SAMHÄLLE GER EN BRA SKOLA, MEDAN ETT DÅLIGT SAMHÄLLE
GER EN DÅLIG SKOLA.
 
Behövs nog inga vetenskapliga statistiskt säkerställda rapporter för att kunna ta till
sig detta som en sanning.
 
Barn som mår bra hemma, mår bra i förskolan för att sedan må bra i skolan för att
sedan må bra i samhället.
 
Barn som inte mått bra hemma, mår inte ´bra i förskolan, och mår inte sedan
heller bra i skolan för att slutligen må dåligt i samhället.
 
Lärare i all ära, betydelsen av deras insats kan dock aldrig överskattas, men den
avgörande faktorn för om kunskapsutvecklingen ska bli bra eller dålig ligger nog
inte inom skolans värld.
 
SOM EN SPEGELBILD AV SAMHÄLLET LIGGER NOG DEN AVGÖRANDE
FAKTORN FÖR DETTA I ATT SAMHÄLLET I SIN GROGRUND UTGÖR RÄTT
PLANTA FÖR EN  GOD KUNSKAPSUTVECKLING.
 
Och där intog förr familjen en viktig beståndsdel.
 
Förr intog även KD den ståndpunkten att familjen var en viktig beståndsdel.
 
Man har använt många ord för just förmågan att se helheten, optimering, tunnel-
seende, generalist, helikopterperspektiv och annat.
 
All syftar till att beskriva att cykelställen och träden ska vara så få som möj-
ligt.
 
OCH SKOLAN SOM EN SPEGELBILD AV SAMHÄLLET SÅ BRA SOM MÖJLIGT.
 
Inget av det ovan nämnda står i strid med att lärandet i skolan blir bättre om lärarna
är bra i stället för dåliga, inte heller om man satsar på lärarna i stället för att inte
satsa på lärarna.
 
Men innan man tar steg 2 kan det vara bra att ta steg 1.
 
 
Vaadåå familj ?? Finns den kvar ??
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0