ICA PLUNDRAR SINA KUNDER

Svensk effektivitet slår EU,
 
I dag har Svenska Dagbladet några intressanta inslag om ICA dominans, och dessa
inslag slår effektivt hål på myten om den svenska "effektiviteten".
 
Känt är sedan tidigare att den svenska "effektiviteten" medfört att vi på de flesta
håll har högre priser än EU i övrigt.
 
i de flesta länder, Sverige oräknat förstår, ser man lite annorlunda på effektivitetsfrågor.
 
DÄR ANSER MAN ATT HÖGA PRISER ÄR EN FÖLJD AV LÅG EFFEKTIVITET
OCH ATT LÅGA PRISER OFTA ÄR EN FÖLJD AV HÖG EFFEKTIVITET.
 
I Sverige råder som känt sedan länge det motsatta förhållandet.
 
NÄR PRISERNA ÄR SOM HÖGST SLÅR VI OSS GÄRNA PÅ BRÖSTET OCH
TALAR OM FÖR HELA VÄRLDEN HUR EFFEKTIVA VI ÄR.
 
När det gäller just ICA är den höga prissättningen en följd av ICA dominans på
marknaden, mans styr efter eget behag prissättningen och detta återspeglar sig
också i lönsamheten.
 
Det finns enskilda större "ICA handlare" som genererar en årlig vinst på 50 mil-
joner, just som ett resultat av dominansen och den med denna sammanhängande
dåliga konkurrensen.
 
Enligt ICA handlarna själva beror inte den höga lönsamheten, som ingen an-
nan bransch ens kan drömma om, på den bristande dominansen,
 
DEN BEROR PÅ DEN EGNA EFFEKTIVITETEN.
 
Hur dominerande är då ICA ?
 
Man har ungefär 50 % av marknaden, en dominans som är otänkbar i de flesta
länder, där värnar konkurrensansvariga myndigheter mer om kunderna än om giriga
handlar.
 
Hur påverkar då denna dominans, bristande konkurrens, låga effektivitet och
girigheten prissättningen ?
 
ENLIGT GÄLLANDE STATISTIK HAR SVERIGE LIVSMEDELSPRSIER SOM LIG-
GER 25 % ÖVER SNITTET I EU, I MYCKET JUST BEROENDE PÅ ICA DOMINANS
PÅ MARKNADEN.
 
Ska man då fortsätta att handla hos giriga ICA handlare ??
 
SJÄLVFALLET SKA MAN FORTSÄTTA ATT HANDLA HOS GIRIGA ICA HAND-
LARE OM MAN FORTSATT VILL ATT SVERIGES LEVSMEDELSPRISER SKA
LIGGA 25 % ÖVER SNITTET I EU.
 
Man kan ju tycka att även Sveriges konkurrensmyndigheter skulle agerat i denna
fråga, där en aktör fått en sådan dominerande ställning, att man kunnat påverka
prissättningen på sätt som skett.
 
Ansvariga myndigheter har faktiskt agerat, man har undersökt ICA dominans och
då kommit fram till:
 
I LEDNINGEN FÖR ICA SITTER PERSONER, SOM GÖR ATT OM MAN TILL-
LÄMPAR DEN "SVENSKA MODELLEN" ÄR DET VIKTIGARE ATT VÄRNA
OM GIRIGA ICA HANDLARE ÄN OM DERAS KUNDER.
 
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0