UNDERSÅTAR OCH FÅRSKALLAR ÄR VI ALLIHOPA

Fårskallar är vi allihop
 
I dag kan man läsa en intressant ledare i Borås Tidning, som utförligt beskriver
hur kommunala bolag i Borås lever upp till kommunens policy att kommunicera
med invånarna med en "medborgardialog".
 
I denna medborgardialog blir en kvinna, som vill få en kontrollavgift borttagen,
bemött med denna "medborgardialog". Hon får då svaret från en av cheferna
på parkeringsbolaget, kommunägt:
 
" VILKEN MAKT JAG HAR ATT SÄTTA DIT FOLK. DET STÅR VÄL PÅ
BILJETTEN ATT DEN SKA LIGGA MED RÄTT SIDA UPP OCH DET HAR
HON FAKTISKT INTE LYCKATS MED. SÅ, DENNA GÅNGEN SÄGER JAG
NEJ. OJ, VAD JAG KÄNNER MIG TUFF "
 
Denna ledare i dagens BT bör läsas av alla. Vad man särskilt bör uppmärksam-
ma är att, såvitt är känt, ingen representant för ägaren valt att kommentera detta,
än mindre ta avstånd från sättet att före en "medborgardialog".
 
Är denna typ av "medborgardialog" ovanlig, definitivt nej, de flesta kan nog erinra
sig något tillfälle där de blivit bemötta på ett liknande sätt vid någon myndighets-
eller politikerkontakt.
 
DEN SÅ KALLADE SVENSKA MODELLEN HAR BYGGTS UPP SÅ ATT VI
FORTFARANDE SKA SES SOM UNDERSÅTAR I SAMHÄLLET OCH VE DEN
SOM INTE BEGRIPER DETTA.
 
Själv erinrar jag mig ett likande fall för några år sedan, där en "myndighetsperson"
verkligen ansträngde sig för att sätta undersåten på plats.
 
Jag hade då sänt i väg ett brev, som skulle distribueras av vårt kundorienterade
Postverk, och hade i hastigheten skrivit fel postnummer, men gatuadressen var
rätt.
 
Självklart kom brevet i god myndighetsanda i retur och den här gången hade
man verkligen ansträngt sig för att uppfylla en hög servicegrad.
 
PÅ BAKSIDAN AV RETURBREV HITTAR MAN EN STÄMPEL, DÄR POSTEN
SKRIVER ANLEDNINGEN TILL ATT BREVET RETURNERAS.
 
Där kunde man då läsa:
 
POSTNUMRET ÄR FEL. RÄTT POSTNUMMER ÄR, OCH SÅ ANGAVS RÄTT
POSTNUMMER.
 
I ett sådant läge blir man som undersåte något förbryllad, om Posten vet det rätta
postnumret, varför inte skicka brevet dit.
 
För att få lite mer information om Postens höga servisinriktning ringer jag därför
upp Posten och blir så småningom kopplad till ansvarig chef, vid namn Maria.
 
När jag då frågar varför brevet returnerats trots att man visste rätt postnummer
får jag det förbryllande svaret:
 
VI GÖR PÅ DET SÄTTET FÖR ATT UPPFYLLA VÅRA HÖGA SERVISGKRAV
DÅ BREVET KOMMER FRAM FORTARE PÅ DET SÄTTET.
 
Det är inte lätt för en undersåte att förstå hur ett brev kommer fram fortare genom
att man returnerar det i stället för att skicka det dit det ska. så jag ställde samma
fråga ett antal gånger, med lite olika vinklingar anpassat de det vänliga bemötande
jag fick.
 
I takt med antalet frågor blev självklart bemötandet mindre vänligt, och det
borde jag ju ha förstått, inte ska vi undersåtar besvära det offentliga, det är
bara det offentliga som ska besvära oss.
 
MEN DET POSITIVA MED DET MINDRE VÄNLIGA BEMÖTANDET BLEV ÄNDÅ
ATT MARIA KÄNDE SIG TVINGAD ATT GE MIG DEN RÄTTA FÖRKLARINGEN
TILL POSTENS HÖGA SERVISGRAD, OCH JAG BLEV PÅ UPPLYST OM.
 
NÄSTA GÅNG DU SKICKAR ETT BREV SÅ FÖRSTÅR DU SÄKERT ATT DU
SKA ANSTRÄNGA DIG ATT SKRIVA RÄTT POSTNUMMER OCH DÅ KOMMER
DET BREVET FRAM FORTARE.
 
Visst är det underbart att vara undersåte i vårt underbara land.
 
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0