HUR MYCKET SKATTEHÖJNINGAR TÅL SVERIGE ?

KU friade alla från allt ansvar
 
KU har ju under en tid granskat Regeringens agerande med den så kallade "flykting-
krisen" i höstas.
 
I går fick vi veta hur denna granskning utföll.
 
INGEN KRITIK VÄRD NAMNET.
 
Och konstigt vore annars, alla partier har ansvar för att situation uppkom.
 
Och man kastar inte sten när man sitter i glashus.
 
Men frågan är om inte KU granskade fel sak, kanske borde man ha granskat
vad som gjorde att just Sveriges "flyktingkris" blev större än andra länders "flyk-
tingkris".
 
I och för sig hade säkert KU även här kommit fram till samma slutsats,
vi kastar inte sten i glashus.
 
Men just Sveriges "flyktingkris" var inget naturfenomen, den var ett resultat av
en extremt ansvarslös flyktingpolitik under ett antal år, där de flesta partier
gjort vad de kunnat för att underminera Sveriges framtid och välstånd.
 
För det är just det man gjort ett antal år med sin så kallade "signalpolitik"
och "humanism".
 
UNDERMINERAT SVERIGES FRAMTID OCH VÄLSTÅND.
 
Man får lätt det intrycket att man på många håll ännu insett hur långt man just
underminerat vårt välstånd och vår framtid.
 
Men den insikten kommer, var så säker, mottagningssystemet hade stora
brister, men de problemen väger nog lätt mot de problem som tornar upp
sig.
 
Revisionsfirman PWC har utarbetat en rapport som visar hur den förda flykting-
politiken driver högre skatter framför för sig.
 
Sett till landet som helhet krävs en kommunalskattehöjning i snitt på 1:82.
 
DET MOTSVARAR EN GENOMSNITTLIG SKATTEHÖJNING FÖR LANDETS
KOMMUNER PÅ UNGEFÄR 5 %.
 
I exempelvis Lund erfordras en skattehöjning med ungefär 4:-.
 
DET MOTSVARAR EN SKATTEHÖJNING PÅ UNGEFÄR 12 %.
 
Värst utsatt tycks Malmö vara, där krävs en skattehöjning på 6:41.
 
DET MOTSVARAR EN SKATTEHÖJNING PÅ HISSNANDE 20 %.
 
Hur man låtit denna situation växa fram borde KU ha granskat.
 
Inte oväntat kräver då vissa kommuner "statliga bidrag". Anna Dahlberg
på Expressen skrev vid något tillfälle att politiker beter sig som om pengar
växer på träd.
 
Detta är ett sådant tillfälle, vissa kommunalpolitiker visar att de tror att
pengar växer på träd.
 
DET STATLIGA SKATTETRÄDET.
 
Men Staten kan inte, allt annat lika som det heter, inte skyffla fram "nya pengar"
till kommunerna. Vi talar om ett "nollsummespel", ger Staten mer bidrag till
kommunerna, måste Staten dra in på något annat.
 
Att denna situation uppkommit och hur den uppkommit borde KU ha granskat.
Rent allmänt får det väl anses extremt ansvarslöst att driva en flyktingpolitik som
så tydligt urholkar bärkraften i ekonomin.
 
Men det är inte enbart en ekonomisk fråga, den förda flyktingpolitiken ger upphov
till andra stora, mycket stora, problem.
 
Stora problem föreligger inom byggsektorn i allmänhet och då vad gäller nya
skolor i synnerhet.
 
Tar man Malmö som exempel så krävs nybyggnation av 25 skolor till en
kostnad av ungefär 5 miljarder.
 
Frånsett ekonomin låter detta knappast sig göras då byggsektorn inte mäktar med.
 
DE RESURSER SVERIGE HAR RÄCKER HELT ENKELT INTE TILL FÖR ATT
BYGGA ALLA DE SKOLOR OCH ALLA DE BOSTÄDER LANDET BEHÖVER
SOM EN FÖLJD AV DEN FÖRDA FLYKTINGPOLITIKEN.
 
Hur man låtit denna situation uppstå borde KU ha granskat.
 
Många tar lätt på detta problem och menar att arbetskraft lätt kan hämtas "utifrån".
 
Detta är fel, helt fel.
 
DE MEST SVÅRLÖSTA FLASKHALSARNA INOM BYGGSEKTORN ÅTERFINNS
INTE PÅ "BYGGARBETAROMRÅDET", SÅDAN ARBETSKRAFT KAN I VISS UT-
STRÄCKNING ANSKAFFAS "UTIFRÅN", DEN STÖRSTA BRISTEN UTGÖRS AV
ATT TJÄNSTEMÄN, PLATSCHEFER, KALKYLATORER MM, SAKNAS, OCH SÅ-
DANA KAN INTE HÄMTAS "UTIFRÅN".
 
Sensus som läget just nu ser ut.
 
Sverige kommer inte att klara av att bygga alla de bostäder och skolor som behövs,
inte ens om man lyckas krafsa ihop tillräckligt med "pengar".
 
ATT SVERIGE FÖRSATTS I DETTA LÄGE ÄR ETT PROBLEM, ETT STORT PROB-
LEM.
 
Ansvaret för hur denna anstränga situation uppkommit borde ha varit föremål för en
granskning av KU, om man är intresserad av en helhetsbild.
 
Hur kommer då vår framtid att se ut utifrån dessa förutsättningar ??
 
Skattehöjningar, som följs av skattehöjningar, som sedan följs av skattehöj-
ningar.
 
Vad händer sedan, när skatterna inte kan höjas mer ??
 
AVGIFTSHÖJNING, SOM FÖLJS AV AVGIFTSHÖJNING, SOM SEDAN FÖLJS
AV AVGIFTSHÖJNING.
 
Vad händer då sedan, när vare sig skatter eller avgifter kan höjas mera, för den situa-
tionen uppkommer, förr eller senare, troligen förr ?
 
DÅ INTRÄFFAR SJÄLVRANNSAKAN OCH DÅ KANSKE KU KOMMER FRAM TILL
ATT MAN BORDE BREDDA SITT MANDAT ?
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0