ALLIANSENS IDETORKA KOSTAR "SKJORTAN"

Så här får det bara inte gå till
 
Under rubriken "Mörka utsikter för snabbtåget" skriver Dagens Industri i dag om hur
det gick till när Alliansen fattade beslut om snabbtåget.
 
DAGENS INDUSTRIS BESKRIVNING AV HUR DET GICK TILL ÄR EN UTFÖR-
LIG BESKRIVNING AV HUR DET INTE BORDE FÅ GÅ TILL.
 
I dag är det väl känt att satsningen inte är samhällsekonomisk lönsam, ingen för-
nekar detta.
 
Ansträngningar pågår därför runt om i landet, i vissa kretsar, att försöka hitta
andra motiv till att man slänger ner 500 miljarder i ett stort svart hål.
 
FÖR DET BLIR SÄKERT, MINST, 500 MILJARDER  DET KOMMER ATT HANDLA
OM, SOM KOMMER ATT RÄNGA UNDAN ANDRA MER VIKTIGA SATSNINGAR.
 
Inledningsvis rörde det sig om 140 miljarder, som nu stigit till 320 miljarder, och då
har man inte ens räknat med alla kringkostnader, man har inte ens genomfört ser-
iösa kostnadskalkyler, inte ens säkrat finansieringen.
 
NÄR DET GÄLLER DEN STÖRSTA OFFENTLIGA SATSNINGEN I SVERIGE I
MODERN TID  SKER ALLTSÅ BESLUT OCH PLANERING GENOM ATT "MAN
SKJUTER FRÅN HÖFTEN".
 
Men det är inte bara i dag man vet att satsningen inte är samhällsekonomisk lön-
sam.
 
Alliansen visste att den var olönsam när man fattade beslutet, man gjorde egna
analyser som visade detta men trotsade sina egna analyser.
 
Världens bästa finansminister Anders Borg, som får antas  kunna räkna, var starkt
emot projektet.
 
TROTS ALLT DETT FATTADE ALLTSÅ ALLIANSEN BESLUT OM UTBYGGNAD,
MOT ALLT BÄTTRE VETANDE SOM DET HETER.
 
Att handla mot bättre vetande beskrev Alliansen utåt att man tog "ansvar för skatte-
betalarnas pengar".
 
I dag skriver ändå Di att den politiska uppslutningen kring projektet är stor.
 
2 ÅSNOR, REGERINGEN OCH ALLIANSEN, HANDLAR ALLTSÅ FORTFARANDE
MOT BÄTTRE VETANDE, SOM 2 ÅSNOR SOM STÅR PÅ VARSIN SIDA OM EN
HÖSTACK OCH SLITER I DEN FRÅN VARSITT HÅLL.
 
Men nu börjar "åsnorna" få motstånd. Härom dagen visade minister Anna Johansson
tydligt att hon var emot projektet och ska nu försöka få fram de kostnadsanalyser
Alliansen inte tycke man behövde för att genomföra landets största satsning i mo-
dern tid.
 
Göran Persson hakade härom dagen på och visade också att han är starkt emot sats-
ningen och menade att "nu måste någon tala klarspråk".
 
Och DI ´talar i dag "klarspråk" och inte är det smickrande för Alliansen.
 
FLERA ALLIANSFÖRETRÄDARE SOM DI TALAT MED "TAR SIG FÖR PANNAN"
OCH BESKRIVER HANTERINGEN AV FRÅGAN SOM MÄRKLIG, MYCKET MÄRK-
LIG.
 
Man hänvisar då till Anders Borg, som man menar hade räknat på det, och kommit fram
till att det var en GALEN IDE.
 
Vad gör då Alliansen när man kommer fram till att den ide är GALEN ?
 
Man beslutar att satsa minst 500 miljoner på denna galna ide, väl medveten om
att den inte bara är galen, den är också samhällsekonomisk olönsam.
 
Hur motiverade då Alliansen att man satsade 500 miljarder på en galen och samhälls-
ekonomisk olönsam ide ?
 
MAN UPPREPADE TILL LEDA ATT MAN TOG ANSVAR FÖR SKATTEBETALARNAS
PENGAR, ALLT EFTER DEVISEN "DROPPEN URHOLKAR STENEN".
 
Har inte skattebetalarna förstått att vi ansvarar för deras pengar genom galna ideer ge-
nom att säga "ansvar" 1 000 gånger, så tror de det säkert om vi säger det 1 000 000
gånger.
 
Åsnor, som ovan, är kanske därför inte en korrekt beskrivning.
 
DI förklarar också hur Alliansen tänkte, eller inte tänkte, när de bestämde sig för att
genomföra en galen ide, som var samhällsekonomisk och som man inte tyckte var
värd att utreda kostnadsmässigt fullt ut.
 
Den förklaring de lämnar, de alliansförespråkare som nu "håller sig för pannan",
är att Alliansen hade idetorka, och man kunde ju inte gå till val på idetorka,
 
SÅ ANLEDNINGEN TILL ATT ALLIANSEN BESLÖT OM EN SAMHÄLLSEKONOMISK
OLÖNSAM SATSNING, SOM MAN SJÄLV BESKREV SOM EN GALEN IDE, OCH DÄR
MAN INTE VISSTE VAD DET SKULLA KOMMA ATT KOSTA ELLER HUR DET SKULLE
FINANSIERAS, VAR ALLTSÅ ATT MAN HADE IDETORKA INFÖR VALET.
 
Det är alltså detta som Fredrik Reinfeldt gång på gång beskrev att man "tar ansvar för
skattebetalarnas pengar".
 
Nu tycks mycket tyda på att moderaterna, som DI skriver, kommer att ta sin hand från
projektet, på samma sätt som man tagit sin hand från Fredrik Reinfeldts flyktingpolitik.
 
Alliansföreträdare uppges enligt DI "hålla sig för pannan" när höghastighetsbanan kom-
mer på tal.
 
Det finns något annat som ännu mer borde få alliansföreträdare att "hålla sig för
pannan".
 
NÄR MAN SER VAD FREDRIK REINFELDT STÄLLDE TILL MED SITT "ÖPPNA
HJÄRTA" OCH HUR HAN DREV IGENOM EN GALEN IDE MOT BÄTTRE VETANDE
FÖR ATT PARTIET HADE IDETORKA, DÅ SKA MAN "HÅLLA SIG FÖR PANNAN"
OCH STÄLLA SIG FRÅGAN:
 
HUR I HIMMELSENS NAMN KUNDER VI VÄLJA DEN "IDIOTEN" TILL PARTILE-
DARE ?
AE
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0