STEFAN LÖFVEN VILL HA DYRARE UPPHANDLING

Stefan Löfven vill öka inflationen genom dyrare upphandling
 
Kampen mot inflationen var förr en viktig kugge i samhällsekonomin, nu är denna
kugge utbytt mot en annan kugge.
 
Nu gäller kampen att kämpa FÖR inflation.
 
Stefan Löfven ger nu sitt bidrag till denna kamp, och ger sig in i striden genom att
föreslå att offentlig upphandling ska bli dyrare och leverantörernas tjänster inne-
hålla större kvalitetsbrister.
 
STEFAN LÖFVEN FÖRESLÅR ALLTSÅ ATT LAGEN OM OFFENTLIG UPP-
HANDLING SKA ÄNDRAS, SÅ ATT MAN VID UPPHANDLINGEN SKA KUNNA
KRÄVA ATT LEVERANTÖREN "ANSTÄLLER LÅNGTIDSARBETSLÖSA".
 
Den första fråga som då infinner sig är, hur har Stefan Löfven tänkt här ?
 
Det mest troliga är att han inte tänkt alls, här heller frestas man tillägga.
 
Vad detta innebär för upphandlaren (Stat, kommun och landsting) är lätt att före-
ställa sig, lika lätt är det att föreställa sig vad det betyder för leverantörerna.
 
Man kan här särskilja två olika inslag, beroende på i vilket läge leverantören be-
finner sig.
 
Det ena läget är att leverantören redan har befintlig arbetsstyrka och inte be-
höver anställa fler för att utföra ett offentligt uppdrag.
 
Det andra läget är att leverantörens arbetsstyrka är otillräcklig för att kunna
utföra det aktuella offentliga uppdraget, och att då nyanställningar måste
ske.
 
Hur har Stefan Löfven tänkt i det första skisserade läget ?
 
Här är det alldeles uppenbart att Stefan Löfven inte tänkt alls, inte det allra
minsta.
 
Med Stefan Lövfens förslag skulle alltså företaget, som redan har tillräcklig arbets-'
styrka, tvingas nyanställa ett antal långtidsarbetslösa. Här uppstår då två alterna-
tiv.
 
Det ena blir då att företaget avskedar tidigare anställda, och står kvar med
nyanställda, tidigare långtidsarbetslösa, med rimligen mindre erfarenhet
än de som nu avskedas.
 
Resultatet blir då följande.
 
LÅNGTIDSARBETSLÖSA ERSÄTTS MED NYA ARBETSLÖSA, FÖRETAGETS
KOMPETENS DRÄNERAS, EFFEKTIVITETEN I FÖRETAGET BLIR LÄGRE OCH
UPPHANDLINGEN MÅSTE RIMLIGEN BLIR DYRARE, SÅ VITT MAN INTE MENAR
ATT LEVERANTTÖREN SKA MINSKA SINA MARGINALER TILL FÖLJD AV
MINSKAD EFFEKTIVITET I NÅGON FORM AV VÄLDFÄRDSBIDRAG.
 
För det är väl knappast någon som inbillar sig att en leverantör står med en massa
övertaliga för at vara Stefan Löfven till lags, eller ?
 
Tyder ett sådant resultat på att förslagsställaren har tänkt, det allra minsta, knappast,
I så fall ska vi eftersträva politiker, som inte tänker, det allra minsta.
 
I det andra skissade läget behöver leverantören nyanställa, för att kunna utföra det
aktuella uppdraget. Valet står då mellan att välja fritt eller att tvingas välja "långtids-
arbetslösa". Man behöver ingen längre betänketid för att komma fram till att det se-
nare innebär en tämligen stor risk för att man eftersätter lämplig kompetens och får
mindre effektivitet.
 
Man andra ord blir upphandlingen mycket dyrare, så vitt man inte kräver att leveran-
tören ska stå för effektivitetsförlusten, något som knappast man kan räkna med.
 
Om man vill ha en lägre effektivitet i näringslivet och dyrare upphandling, då
kan förslaget innebära att Stefan Löfven tänkt, lite.
 
Det är svårt att tänka sig att det aktuella förslaget inte medför ökad administration,
både hos upphandlare och leverantörer. Den ökade krångligheten kan nog också upp-
leves så omfattande att ett antal leverantörer avstår ifrån att lägga anbud, någon som
med hög sannolikhet driver upp anbuden.
 
Är då dessa konsekvenser ett tecken på att Stefan Löfven tänkt, ja tyvärr är det tec-
ken på att han tänkt, mycket.
 
KRÅNGEL OCH REGLERINGAR ÄR NÅGOT MÅNGA POLITIKER ÄLSKAR,
OCH STEFAN LÖFVEN TILLHÖR KNAPPAST DET PARTI DÄR MAN LOVORDAR
KRÅNGEL OCH REGLERINGAR MINST.
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0