ETT SKOLSVERIGE PÅ DEKIS

Skolan är en spegelbild av samhället
 
PISA senaste rapport ruskade om oss en gång till, även denna gång riktigt ordent-
ligt.
 
Men när vi ruskat färdigt kommer allt att förbli som det varit, och vi återgår till att
känna oss trygga med att vara bäst i allt.
 
När det gäller kunskapsutvecklingen i skolan är förstås PISA rapport nu så
alarmerande, att vi får anstränga oss lite mer för att det ska framgå, att vi
gör rätt och alla andra fel, här också frestas man tillägga.
 
Rapporten är intressant på många sätt, bland annat genom att Sverige sticker ut
på ett föga smickrande sätt.
 
Bland annat har innehåller rapporten statistik över sen ankomst. Här är Sverige
outstanding, mest sen ankomst Sverige, sedan en lång rad av "ingen" och senare
övriga länder.
 
PISA har satt en "siffra" på detta, och visar hur stor den sena ankomsten är.
 
UNGEFÄR 2 UNDERVISNINGSÅR PER ELEV I GENOMSNITT GÅR FÖRLO-
RADE GENOM SEN ANKOMST, OCH DÅ HAR MAN RÄKNAT MED ELEVER
SOM INTE HAR SEN ANKOMST ALLS.
 
2 UNDERVISNINGSÅR FÖRLORADE, OCH SÅ FÖRSÖKER GUSTAV FRIDO-
LIN HITTA PÅ ALLA MÖJLIGA, OCH OMÖJLIGA, URSÄKTER FÖR DETTA.
 
Som vanligt försöker man nu hitta lösningar på detta genom att gå kring proble-
men.
 
HÖJDA LÄRARLÖNER OCH FÖRSTATLIGANDE SKA NU GÖRA SUSEN
PÅ KUNSKAPSUTVECKLINGEN OCH DEN SENA ANKOMSTEN.
 
PISA pekar på något ännu viktigare.
 
Den svenska skolan har "förlorat sin själ" och man måste ändra elevernas
attityder.
 
Detta låter sig inte göras "över en natt", har det tagit en eller flera generationer
att skapa sämre attityder, tar det en eller flera generationer att återskapa bättre
attityder.
 
Men elevernas sämre attityder är inte hela sanningen.
 
Skolan är en spegelbild av samhället i en vidare mening. och har skolan
"tappat sin själ" så beror det på att samhället har "tappat sin själ".
 
VILKET INNEBÄR ATT HELA SAMHÄLLET MÅSTE STÖPAS OM SÅ ATT
"SAMHÄLLET" ÄNDRAR SINA ATTITYDER, SÅ ATT ELEVERNA ÅTER-
FÅR "SIN SJÄL" OCH ÄNDRAR SINA ATTITYDER.
 
Men inte heller detta är hela sanningen. Internationella Engelska Skolan har
nått helt andra resultat, till följd av att man strävat efter ändrade attityder. Där
pekar man på, styrkt av egna framgångar, det är inte okänd och banbrytande
forskning som erfordras, det som erfordras, det känner vi redan till.
 
Ordning i skolmiljön, , ledarskap och rekrytering till läraryrket.
 
MEN SOM SAGT, SKOLAN ÄR EN SPEGELBILD AV SAMHÄLLET, SKA DET
KUNNA BLI ORDNING I SKOLMILJÖN, MÅSTE DET FÖRST BLI ORDNING I
"SAMHÄLLSMILJÖN" OCH DET KAN MAN KNAPPAST SÄGA ATT DET ÄR
I DAG.
 
Men grundaren av Internatinella Engelska Skolan vågar gå längre, mycket längre
än de flesta andra, när hon pekar på ytterligare en faktor, som påverkar kunskaps-
utvecklingen, en faktor man bara får tala om utanför landets gränser, men som
är tabubelagt i  Sverige.
 
DET SÄMRE RESULTATET PÅVERKAS OCKSÅ AV EN SVÅRARE FRÅGA,
NÄMLIGEN DEN SAMHÄLLSSTRESS SOM DEN UNIKT HÖGA INVANDRIN-
GEN MEDFÖR.
 
Så var alltså det sagt, det alla känt och erfarit, utan att våga tala om det, och åter-
igen talar vi om att skolan är en spegelbild av samhället.
 
DEN UNIKT HÖGA INVANDRINGEN SKAPAR I EN VIDAR MENING EN STOR
SAMHÄLLSSTRESS, SOM OCKSÅ MEDFÖR ATT STRESSEN I SKOLVÄRL-
DEN BLIR HÖG.
 
Detta har inget med vare sig rasism eller nazism att göra, inte ens med främlings-
fientlighet.
 
På alla håll blir man stressad om man ställs inför större uppgifter än vad
resurser och annat medför att man klarar av.
 
DETTA GÄLLER SAMHÄLLET I STORT OCH DET GÄLLER SKOLVÄRLDEN.
 
I skolan kan man helt enkelt inte ge rimlig utbildning, inte ens om man blir stressad,
när antalet barn med speciella behov, låt säga ingen utbildning, analfabetism, språk-
svårigheter och trauma, överstiger en viss nivå.
 
SÅ LÄNGE VI INTE FÖRSTÅ DENNA ELEMENTÄRA SANNING KOMMER VI IN-
TE HELLER ATT FÖRSTÅ VARFÖR KOMMANDE RAPPORTER FRÅN PISA
KOMMER ATT VISA PÅ EN SJUNKANDE KUNSKAPSUTVECKLING.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0