TIDIGA BETYG ELLER INTE

Vetenskapen är inte politisk ofri
 
Huruvida skolan ska sätta betyg redan efter klass 4 eller som nu, efter klass 6, tycks
bli en tvistefråga av rang.
 
Gustav Fridolin hävdar bestämt, kanske inte så oväntat med hänsyn till partiets
allmänna "flummighet", att tidigare betyg inte ger bättre kunskapsutveckling,
snarare tvärtom.
 
Han har då hänvisat till "forskning" och vissa forskare och forskningsrapporter tycks
kunna ge honom rätt.
 
Man får dock aldrig glömma en sak, och det är en viktig sak, mycket viktig.
 
Forskningen kring detta är ingen "objektiv mätning" utan forskarna lutar sig mot
subjektiva uppfattningar.
 
FORSKARE ÄR OCKSÅ INDIVIDER, MED POLITISKA PREFERENSER, SOM PÅ-
VERKAR DERAS UPPFATTNING OM HUR DE SKA TOLKA OLIKA VETENSKAP-
LIGA RAPPORTER.
 
Att sedan politiker väljer ut de vetenskapliga rapporter, som upprättats av forskare
med mest näraliggande politiska preferenser, och som bäst stämmer med det eg-
na syftet, stärker ju inte precis "den vetenskapliga grunden".
 
Ibland kan verkligheten vara en bättre spegel än "vetenskaplig forskning",
delvis byggd på egna politiska preferenser.
 
VERKLIGHETEN VISAR DÅ ATT I LÄNDER MED TIDIGA BETYG ÄR KUNSKAPS-
UTVECKLINGEN BÄTTRE ÄN I LÄNDER MED SENA BETYG.
 
Forskare med den rätta politiska preferensen försöker bortförklara detta med att an-
dra länders bättre kunskapsutveckling beror på andra faktorer än att man sätter
tidiga betyg.
 
Att särskilja olika faktorer, som spelar mindre och större roll för en viss kun-
skapsutveckllng, är inte den enklaste sak i världen, snarast är det helt omöj.-
ligt, vilket visar sig genom att "forskarvärlden" är djupt oenig kring hur olika
faktorer kan slå på kunskapsutvecklingen.
 
FORSKARENS POLITISKA PREFERENSER RISKERAR DÅ ATT BLI HELT AV-
GÖRANDE FÖR HUR EFFEKTEN AV "TIDIGA BETYG" SKA BEDÖMAS.
 
Synbart bör ju ställningen till tidiga betyg vara ganska så enkel, men vi har ju lärt
oss att enkla lösningar är inte bra, bättre är att komplicera enkla saker, men ändå:
 
BORDE INTE DEN VETENSKAPLIGA FORSKNING VARA MER VÄRD ATT BE-
AKTA, SOM PEKAR PÅ ETT SAMBAND, ÄN DEN VETENSKAPLIGA FORSK-
NING, SOM FÖRSÖKER BORTFÖRKLARA ETT SAMBAND.
 
AE
 
Att man sedan kanske bör utvärdera effekterna av "betyg i sexan" innan man går
vidare, är en helt annan sak, "reformer" slag i slag kan motverka effekten av en
reform. aldrig så välmotiverad.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0