ETT HAVERERAT FÖRSVAR

Inget system är starkare än sin svagaste del
 
Det är känt att ingen kedja är starkare än sin svagaste läng, och detsamma bör gälla
även för andra system.
 
INGET SYSTEM BÖR DÄRFÖR VARA STARKARE ÄN SIN SVAGASTE DEL.
 
Inom JAS GRIPEN systemet är nu detta plågsamt uppmärksammat. Systemet har
så många brister att det blir svårt att identifiera den svagaste länken.
 
Allt inom systemet tycks vara så svagt, att systemet inte ens getts tillfälle att
haverera.
 
DET HAR ALDRIG FUNGERAT ÖVERHUVUDTAGET, BRISTER NÄR DET GÄL-
LER TILLGÅNG TILL VAPENLASTER, BRISTER I LEDNINGSFUNKTIONEN,
TEKNISKA BRISTER, SOM GÖR ATT MAN MÅSTE BEGRÄNSA "FLYGVERK-
SAMHETEN, I MÅNGA FALL INNEBÄRANDE ATT PLANEN FÅR STÅ KVAR
PÅ MARKEN.
 
Till allvarliga systembrister läggs nu en så bristfällig utbildning av piloter, så allvar-
liga att piloterna inte ens kan använda det lilla av systemet som går att använda.
 
Piloterna kan helt enkelt inte flyga planen, så att planen kan nyttjas på sätt
som är tänkt.
 
HAVERKOMMISSIONEN PEKAR PÅ JUST DETTA, NÄR MAN ÅTERGER EN
INCIDENT I MARS 2014.
 
"Incidenten" omfattade att två plan JAS Gripen under en övning helt enkelt höll
på att krocka, och anledning var just bristfällig utbildning.
 
En elev och en instruktör över anfall mot ett tredje plan, ett målflygplan, och i sam-
band med detta kommer två av planen, elevens plan och målplanet nos mot nos,
så nära som 30 - 45 meter. Haverikommissionen hänför helt "incidenten" till just
brister i utbildning.
 
Man är tydlig i sin rapport:
 
" Händelsen beror på att den kull eleven tillhör har drabbats av stora problem
under sin utbildning på grund av resursbrist"
 
" Det har här inneburit att eleven inte har rätt förkunskaper för att kunna öva"
 
Haverikommissionen är också tydlig med varför utbildningen blivit så bristfällig, att
elever och kommande piloter inte kan flyga planen på ett säkert sätt:
 
"Försvarsmakten prioriterar andra uppgifter, bland annat stöd till exportkunder"
 
JAS Gripen sågs redan från början som ett stolt "industriprojekt" som skulle exporteras
världen över, Försvarsmakten behov av allsidighet fick stå tillbaka. Aldrig har väl detta
framstått tydligare.
 
FÖR ATT KUNNA GE STÖD TILL EXPORTAFFÄRER EFTERSÄTTER FÖRSVARS-
MAKTEN PILOTERNAS UTBILDNING SÅ ATT DE INTE KLARAR AV ATT DELTAGA
I ÖVNINGAR.
 
HUR I HIMMELSENS NAMN SKA DE PILOTER, SOM HAR SÅ BRISTFÄLLIG UTBILD-
NING, ATT DE INTE KAN DELTAGA I ÖVNINGAR, KUNNA GENOMFÖRA UPPDRAG
UNDER KRIGSFÖRHÅLLANDEN.
 
Fast risken är väl kanske inte så stor att detta behöver testas, mer troligt är att planen,
även under krigsförhållanden, blir kvar på marken till följd av brist på reservdelar.
 
Haverikommissionen är skoningslös i sin tydlighet:
 
" MAN NEDPRIORITERAR UTBILDNINGEN OCH DÅ KAN DET FÅ DE HÄR KONSE-
KVENSERNA, ATT PLANEN KROCKAR MED VARANDRA I LUFTEN UNDER ÖV-
NINGAR"
 
Haverikommissionen nöjer sig inte med att konstatera bristerna i utbildningen, man ger
tydliga rekommendationer till Försvarsmakten att avsätta mer resurser till utbildning.
 
Något för regeringen och alliansen att lyssna till kanske, så att de inte träffar nya
ansvarsfulla överenskommelser, som ger så njugga anslag att JAS Gripens pi-
loter inte kan utnyttjas ?
 
Försvarsmakten själva förnekar inte på något sätt att det är som Haverikommissionen
påstår, tvärtom, man säger då:
 
"Piloterna får inte rätt förutsättningar i form av kompetens och förmåga, och där-
för riskerar planen att krocka med varandra"
 
DESSA PILOTER, UTAN KOMPETENS OCH FÖRMÅGA, SKA ALLTSÅ UTFÖRA
UPPDRAG UNDER SKARPA FÖRHÅLLANDEN, MED ETT PLAN SOM I PRINCIP
SAKNAR VAPENLAST, HAR ETT ICKE FUNGERANDE LEDNINGSSYSTEM, HAR
TEKNISKA BRISTER, SOM BEGRÄNSAR FLYGFÖRMÅGAN OCH SOM SAKNAR
RESERVDELAR.
 
SKRÄMMER VI VERKLIGEN NÅGON ANNAN ÄN OSS SJÄLVA ??
 
Försvarsmakten menar vidare att denna bristfälliga utbildning är en medveten priori-
tering, för att bland annat kunna bistå bättre med exportstöd.
 
DETTA KAN VÄL KNAPPAST TOLKAS PÅ ANNAT SÄTT ATT DET ÄR VIKTIGT
ATT KÖPARLÄNDERNAS PILOTER KAN FLYGA, MEN MINDRE VIKTIGT ATT
VÅRA EGNA PILOTER KAN FLYGA, ELLER ??
 
Försvarsmaktens talesman. Micael Bydén, slår en gång för alla fast:
 
" EXPORTSTÖDET ÄR PRIORITERAT"
 
Kan ett viktigt försvarssystem haverera mer tydligt än vad JAS Gripen tycks ha
havererat ?
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0