BYFÅNEN GUNNAT MAL STOPPAR TÅGEN - IGEN

Den sista ? kontaktledningen
 
Så var det alltså dags för ett nytt tågstopp söder om Stockholm.
 
Av någon underlig anledning tycks stoppet den här gången bero på att en
kontaktledning ramlat ner.
 
Och här har man man i den uppfattningen att inga fler kontaktledningar
skulle kunna ramla ner.
 
VID DET HÄR LAGET BORDE ALLA KONTAKTLEDNINGAR HA RAMLAT
NER OCH BLIVIT LIGGANDE PÅ MARKEN.
 
Man får ibland lätt det intrycket att det är nedramlade kontaktledningar, som
skapar tågstoppen, detta är inte rätt, det är helt enkelt helt fel.
 
DET ÄR TÅGEN SOM ORSAKAR TÅGSTOPPEN.
 
Kontaktledningar har funnits längs banorna "så länge man kan minnas". Des-
är, och har alltid varit, utformade och dimensionerade för en viss typ av tåg.
 
Kontaktledningarnas utformning har inte varit något som Trafikverket
beaktat, när man anskaffat nya tåg, eller tillåtet operatörer att utnyttja
bansystemet med nya tåg.
 
Får man tro tillförlitliga sagesmän inom Trafikverket har man anskaffat tåg,
som inte är konstruerade för att kunna utnyttja befintliga kontaktledningar
på ett trafiksäkert sätt.
 
ENKELT UTTRYCKT, OCH LITE TILLSPETSAT, RIVER DAGENS TÅG
HELT ENKELT NER KONTAKTLEDNINGAR, NÄR DE FAR FRAM LÄNGS
BANSYSTEMET.
 
Detta är något man velat dölja, och tågstoppen motiveras diffust och allmänt'
med enbart eftersatt underhåll.
 
Så är det alltså inte.
 
NYA TÅG RIVER HELT ENKELT NER KONTAKTLEDNINGAR, TILL VILKA
TÅGEN INTE ÄR ANPASSADE.
 
Vän av ordning frågar sig då hur det kunde gå så illa, detta borde väl ändå
Trafikverket ha kunnat förutse.
 
Generaldirektören för Trafikverket är sedan några år Gunnar Malm, och
han har länge ansetts som "Europas byfåne".
 
SÄTTER MAN EN BYFÅNE SOM CHEF FÖR TRAFIKVERKET FÅR MAN
OCKSÅ RÄKNA MED ATT TÅG ANSKAFFAS, SOM RIVER NER BEFINT-
LIGA KONTAKTNÄT.
 
Den minnesgode erinrar sig också att byfånen och hans anhang tidigare
anskaffade tåg, som inte var utrustade för svensk kyla, utan blev stående
under vintern.
 
SÅ  DET FINNS FÖGA ANLEDNING ATT BLI ÖVERRASKAD ÖVER VAD
BYFÅNEN STÄLLER TILL MED.
 
Trafikverkets ledning under
anskaffning av nya tåg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0