ATT SATSA RÄTT I SKOLAN

Resurserna till skolan ibland väl stora
 
Det hävdas ofta, alltid ?, att resurserna är för små, och att de ska ökas.
 
Än är lärarna för få, än är de för outbildade, än är det något annat.
 
TÄNK OM RESURSERNA INTE ÄR FÖR SMÅ, TÄNK OM DE IBLAND ÄR VÄLDIGT
STORA, TÄNK I STÄLLET ATT DE ÄR OJÄMT FÖRDELADE.
 
Det finns tecken på att resurserna inte alltid är för små, ett sådant exempel finns i en
viss skola i Borås.
 
Antalet i en viss klass i en viss skola i Borås uppgår till 6 elever, alla med så kal-
lade språksvårigheter.
 
ANTALET LÄRARE /VUXNA I DENNA KLASS I EN VISS SKOLA UPPGÅR TILL 4.
 
Vi talar här om en lärartäthet uppgående till 0.67 lärare per elev, att här tala om låg
lärartäthet framstår nog som något provocerande.
 
I tankens förlängning ligger att andra elever blir lidande på denna typ av satsning på
så kallade resurssvaga elever, allt annat lika.
 
Att därför påstå att en generös flyktingpolitik inte påverkar kunskapsutvecklin-
gen i våra skolor är provocerande, inte lite provocerande, det är mycket provo-
cerande.
 
Denna fråga har varit och är tabubelagd, men i den bästa av världar kanske detta ta-
bu släpps på samma sätt som Anders Borg släppte ett annat tabu, när han erkände
att den generösa flyktingpolitiken var förenad med "skenande kostnader".
 
MAN HAR RÄTT UR DEMOKRATISK SYNVINKEL ATT HÄVDA ATT SVERIGE
SKA STÅ FÖR EN GENERÖS FLYKTINGPOLITIK, PÅ SAMMA SÄTT SOM MAN
UR DEMOKRATISK SYNVINKEL HAR RÄTT TILL ATT HÄVDA ATT MAN SKA
BEGRÄNSA FLYKTINGSTRÖMMEN.
 
Men en sak har man inte rätt till:
 
ATT HÄVDA ATT EN GENERÖS FLYKTINGPOLITIK INTE PÅVERKAR KUN-
SKAPSUTVECKLINGEN NEGATIVT, INTE OM GÖR ANSPRÅK PÅ ATT INTE
LJUGA.
 
Ovan nämnda elever, 6 stycken, är i åldrarna 10 - 12 år, de har gångavstånd till
skolan, en promenad som tar mindre än 10 minuter. 2 av eleverna är syskon och
bor i samma bostad och ingår i samma hushåll.
 
VARJE MORGON KOMMER DET TVÅ TAXI KÖRANDE, INTE EN TAXI UTAN
TVÅ TAXI, OCH VARDERA TAXIN SLÄPPER VARDERA AV ETT AV SYSKONEN.
 
VID SKOLANS SLUT VÄNTAR TVÅ TAXI, INTE EN TAXI UTAN TVÅ TAXI, UTAN-
FÖR SKOLAN OCH HÄMTAR UPP DE TVÅ SYSKONEN, OCH DE ÅKER SEDAN
DEN KORTA VÄGEN HEM I VARSIN TAXI.
 
Man får väl här anta att det är ett av många integrationsprojekt, som gör att syskonen
inte kan åka till och ifrån skolan i en och samma taxi,
 
En av dessa 4 lärare hade vid tillfälle modet att ställa frågan till en av dessa två
taxichaufförer, troligen också ingående i ett av många integrationsprojekt med
instegsjobb, varför det inte räckte med en taxi, när syskonen började och slu-
tade skolan vid samma tidpunkt och bodde på samma adress.
 
Svaret blev lika tydligt som talande:
 
"DET HAR DU INTE ATT GÖRA MED DEN DJÄKEL".
 
En liten vardagsbild från den Humanitära Stormakten.
 
AE
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0