STATSMINISTERNS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Mitt Sovande Folk
 
Er ansvarsfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er väl-
komna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet, än så länge 
 
Särskilt ansvar tar jag för att politiken ska drivas så nyckfullt som möjligt.
 
På den punkten tycker jag att alliansen lyckats över förväntan. När det gäller skattepoli-
tiken bedrivs den så kortsiktigt som möjligt och styrs av olika nycker, de flesta koppla-
de till vad olika väljarundersökningar visar.
 
Ibland uppfattar vi att väljarna vill ha sänkta skatter, och då sänker vi skatterna, ibland
uppfattar vi att väljarna vill ha höjda skatter, och då höjer vi skatterna.
 
När det gäller försvarspolitiken varierar nyckfullheten från dag till dag. Vi brukar samlas
i Rosenbad varje morgon och diskutera, om vi ska höja eller sänka försvarsanslaget un-
der dagen.
 
Av någon underlig anledning får jag nu kritik för att vi driver politiska frågor kortsiktigt,
utan eftertanke och nyckfullt.
 
Bland annat får jag kritik från forskare att jag är nyckfull, när det gäller satsningen på
Försvaret, och att jag svänger över en natt.
 
Det händer ofta att jag svänger över en natt i viktiga frågor, ofta styrs detta av att en
väljarundersökning presenteras på morgonen, och då måste jag ofta svänga i en viss
fråga över en natt.
 
Krisen på Krim tycks ända ha fått det goda med sig att samtliga partier nu är eniga om
den långsiktiga försvarsplaneringen när det gäller Gotland.
 
Vi är då eniga om att vi inte kan skära ner Försvarsförmågan på Gotland mer än vi gjort.
 
Vänsterpartiet sträcker sig här längst, och öppnar upp för att man ska förstärka den
militära närvaron på Gotland.
 
Vi utgår då ifrån att man med detta avser ryska trupper.
 
Vi kommer nu att inrikta ansträngningarna att stötta regimen i Ukraina med ekonomiskt
stöd.
 
Vi utgår då ifrån att detta ekonomiska stöd kommer att användas för att betala lån till
Ryssland och för att betala höjda gaspriser.
 
På det sättet ges EU möjlighet till att minska Rysslands kostnader för sitt åtagande på
Krim.
 
Aftonbladet skriver idag om lata EU politiker, och menar att de inte gör skäl för sina
löner.
 
Vi placerar inte politiker i Bryssel för att de ska göra skäl för sin lön, vi placerar dem i
Bryssel för att de ska få lön.
 
Särskilt tycks Aftonbladet hysa agg till moderaten Anna Ibrisagic, och har lyckats få fram
att hon inte varit ansvarig för ett enda ärende under sin mandatperiod.
 
Detta ska vi i stället vara tacksamma för, tänk hur det skulle kunna ha gått om hon varit
ansvarig för något ärende.
 
Titta bara hur det går när vi i Rosenbad blir ansvariga för olika ärenden, vem vågar åka
tåg idag, och vem vill nu bli gammal eller sjuk.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet, än så länge 
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trevlig
dag.
 
         
 
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0