ÄR ALLIANSPOLITIKER ÄRLIGA

Svaret blir ett rungande nej
 
I vart fall när det gäller försvarsförfrågan. När det gäller försvarsfrågan har räkne-
nissarna på Finansdepartementet satt i system att grundlura de svenska väljarna.
 
Att detta skulle kunna ha skett, år efter år, utan att stridshingsten lämnat sitt
samtycke får nog tas som uteslutet.
 
Hur många gånger har vi inte hört mantrat.
 
SOCIALDEMOKRATERNA STÅR FÖR EN ANSVARSLÖS FÖRSVARSPOLITIK,
MEN VI I ALLIANSEN STÅR FÖR EN ANSVARSFULL FÖRSVARSPOLITIK OCH
RUSTAR NU UPP FÖRSVARET MOT BAKGRUD AV ATT VI OCKSÅ FÖRSTÅTT,
SENT OMSIDER, DET ANDRA FÖRSTÅTT EFTER KRIM KRISEN OCH ANNAT.
 
Och Alliansens ansvarsfullhet har då bestått i och består i att man rustar upp genom
att öka försvarsanslaget.
 
Nu vet vi sanningen, den bistra sanningen, tack vare uppgifter från Försvarets
Forskningsinstitut.
 
OCH DESSA UPPGIFTER VISAR ATT VI HAR BLIVIT GRUNDLURADE AV RÄKNE-
NISSARNA, MED STRIDSHINGSTENS GODA MINNE.
 
Det som gjort det möjligt att grundlura väljarna är det så kallade Försvarsindexet, kal-
lat FPI. Systemet fungerar på det viset att Försvaret tilldelas anslag genom politiska
beslut, varefter Finansdepartementet i efterhand justerar Försvarets kostnadsökningar
genom FPI.
 
Tanken är de då Försvarets anslag inklusive den politiskt fattade ökningen ska hålla
takt med den allmänna kostnadsutvecklingen. Sätter man FPI för Försvaret i nivå med
 kostnadsutveckling ökar försvarsanslaget i takt med kostnadsutvecklingen.
 
RÄKNENISSARNA PÅ FÖRSVARSDEPARTEMENTET HAR VALT ATT SÄTTA FPI,
MED STRIDSHINGSTENS GODA MINNE, PÅ EN SÅDAN LÅG NIVÅ, ATT ANSLA-
GET URHOLKAS ÖVER TID.
 
Fredrik Reinfeldt beskriver detta med orden:
 
VI HAR ÖKAT PÅ ANSLAGEN TVÅ ÅR I RAD FÖR ATT MÖTE DE HOT SOM FINNS
I VÅR TID.
 
Vi kan nu avläsa den faktiska ökningen för 2013 och 2014 där Alliansen ökade anslaget
för att möta det ökade hotet.
 
ÅR 2013 ÖKADE ANSLAGET MED 300 MILJONER OCH 2014 MED 200 MILJONER
VAREFTER RÄKNENISSARNA TOG TILLBAKA 500 MILJONER.
 
Räknenissarna tog alltså tillbaka så mycket att försvarsanslaget inte höjdes med en
enda krona, i fasta priser fick alltså Försvaret mindre anslag.
 
Regering/riksdag ökar på med 500 miljoner, räknenissarna minskar med 500 miljoner.
 
NU VET VI ALLTSÅ VAD POLITIKEN KRONA FÖR KRONA MEDFÖR I VERKLIG-
HETEN.
 
Försvarets Forskningsinstitut beskriver detta som att Försvaret får en negativ särbehand-
ling, kanske beroende på att det enligt stridshingsten utgör ett särintresse.
 
Denna negativa särbehandling fortsätter 2015. 2015 ökar anslaget, till följd av politiska
beslut med 380 miljoner, men räknenissarna tar med hjälp av FPI tillbaka inte bara 380
miljoner, man höjer ribban och tar tillbaka 700 miljoner.
 
EN ÖKNING MED 380 MILJONERFÖR ATT MÖTA DE BEHOV MAN UPPGER SIG
KÄNNA TILL OCH SKA MÖTA MEDFÖR ALLTSÅ I STÄLLET EN MINSKNING MED
320 MILJONER.
 
Beräkningar visar också det ackumulerade utfallet åren 2012 - 2015.
 
ANSLAGET ÖKAR MED 880 MILJONER OCH RÄKNENISSARNA PÅ FINANSDE-
PARTEMENTET TAR TILL BAKS 1 300 MILJONER MED HJÄLP AV FPI.
 
Bedömare beskriver FPI som en "osynlig beslutsfattare", som verkar lömskt i det
fördolda, och som slår undan fötterna på de synliga och verkliga beslutsfattarna i
riksdagen.
 
De som tror på tomten tror att ansvariga politiker vid sidan av Finansdeparte-
mentet inte är medvetna om hur FPI slår.
 
DE SOM INTE TROR PÅ TOMTEN UTGÅR IFRÅN ATT "SE SYNLIGA BESLUTS-
FATTARNA" ÄR DE SOM "DOLT OCH LöMST" I VERKLIGHETEN OCKSÅ ÄR
DE "OSYNLIGA BESLUTSFATTARNA".
 
Nu vet vi hur det går till när Alliansen grundlurar väljarna.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0