MINISTERN SOM BEHAGAR SKÄMTA

Humor som kostar skjortan
 
Tågurspårningar som ett pärlband, gång på gång, på ställe efter ställe, och anled-
ningen är för det mesta densamma.
 
VÄLKÄNDA FEL PÅ RÄLSEN LAGAS INTE, FÖR DET KOSTAR ATT LAGA FEL.
 
23 tågurspårningar under fem år av samma skäl, kända fel på rälsen lagas inte, för
det kostar.
 
IDAG INTRÄFFADE DEN 24 URSPÅRNINGEN AV SAMMA SKÄL, ETT VÄL KÄNT
FEL PÅ RÄLSEN MEDFÖRDE EN OMFATTANDE OCH KOSTSAM URSPÅRNING.
 
De flesta initierade bedömare tycks ha en ganska så välgrundad uppfattning, vad det
är som ligger bakom detta ständiga gnetande, om att det inte får kosta.
 
Från Regeringens sida en allmän syn att det är viktigare att de offentliga finans-
erna blir starkare än att tågen kan föras fram på rälsen.
 
Avregleringen har medfört att kostnader också ifrågasätts av ansvariga, margi-
nalerna i verksamheten blir ju högre ju mindre underhållet får kosta.
 
Och egentligen är allt ganska så enkelt att förstå.
 
Ju mindre repartationer man utför desto bättre blir de offentliga finanserna och
desto högre avkastning får de företag, som ska, eller kanske mer rätt skulle ha
utfört reparationerna.
 
OCH JU FÄRRE REPARTIONER AV KÄNDA FEL MAN GÖR, DESTO FLER TÅG
SPÅRAR UR.
 
Det är ganska enkelt att förstå, är det kanske just detta att det är enkelt att förstå, som
gör att generaldirektören Gunnar Malm snålar på reparationerna.
 
Nu ger sig infrastrukturministern, återigen kan man säga, in i leken och ger sin syn på
hur man ska förhålla sig till alla tågurspårningar.
 
Man ska definitivt inte återföra ansvaret för banunderhåll till Banverket, så att
underhållet blir bättre, vilka de flesta tycks vara överens om att det blir.
 
Och infrastrukturministern motiverar också varför man definitivt inte ska organisera
underhållet så att rälsen hålls hel.
 
ATT HÅLLA RÄLSEN HEL, SÅ ATT TÅGEN INTE SPÅRAR UR SKULLE KOSTA
25 % MER.
 
I Rosenbad är alltså avvägningen att det är bättre att 24 tåg under 5 år spårar ur, än
att man tillåter en kostnadsökning på 25 % som möjliggör att kanske inget tåg spårar
ur.
 
En djärv infrastrukturminister, som vågar sig på att skämta omså allvarliga sa-
ker.
 
FÖR HON MÅSTE VÄL ÄNDÅ SKÄMTA ?
 
 
Minister på skämthumör
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0