SKOLSYSTEMET ETT STORT HAVERI

Som man ropar får man svar
 
Vi minns PISA rapporten, som visade att Sverige hade den sämsta kunskapsutveck-
lingen inom OECD, kunskapsutvecklingen hade rasat under 10 år.
 
Hela landet fick en kalldusch, att bli påmind om att vara sämst i klassen upp-
skattas inte.
 
Eftersom våra politiker inte tycks tycka att vi klarar av att hantera skolpolitiken själ-
va bad vi, efter kallduschen, OECD att göra en analys och utarbeta en rapport ö-
ver som gått fel och vad som bör göras.
 
Nu kommer denna rapport i form av en ny kalldusch.
 
VI VAR INTE BARA SÄMST I KLASSEN, VI HADE INTE BARA DEN SÄMSTA
KUNSKAPSUTVECKLINGEN INOM OECD UNDER 10 ÅR, DET FORTSÄTTER
NERÅT.
 
OECD sammanfattning i rapporten över vår skolsystem är lätt att göra.
 
HELA SKOLSYSTEMET SÅGAS.
 
Det tyder på en stor fräckhet, att såga något helt i världens bästa land.
 
OECD tror sig också ha hittat syndabockarna till att hela vårt skolsystem kan sågas
jäms med fotknölarna.
 
DEN BORGERLIGA REGERINGENS SKOLVALSPOLITIK OCH KOMMUNALI-
SERINGEN AV SKOLAN.
 
Hela skolsystemet sågas allts, och OECD sammanfattar denna sågning med:
 
OJÄMLIKT, SVAGA FÅR INGET STÖD, BÅDE SVAGA OCH STARKA ELEVER
DRABBAS, BRISTANDE DISCIPLIN, ELEVER KOMMER FÖR SENT ELLER
INTE ALLS OCH DÅLIGA LÄRARE.
 
När man läser detta erinrar man sig det gamla ordspråket "sådan herre, sådan
dräng". Politikerna är ju herrar över skolsystemet, och aldrig har väl detta ord-
språk framstått som mer motiverat.
 
OJÄMLIKA POLITIKER, EN DEL BEGÅVADE STORSTADSBOR, EN DEL OBE-
GÅVADE LANTISAR, ALLT ENLIGT GENIET ANNA BATRA.
 
BRISTANDE DISCIPLIN, EN DEL KOMMER SENT TILL RIKSDAGENS SAMMAN-
KOMSTER, EN DEL KOMMER INTE ALLS.
 
OCH ATT POLITIKER ÄR "DÅLIGA" BEKRÄFTAS PÅ MÅNGA SÄTT, BLAND
ANNAT DEN BUDGETSITUATION VI NU BEFINNER OSS I.
 
Med sådana herrar kan det inte bli annat än de drängar OECD nu beskriver.
 
Det kan framstå som ett sätt att skämta, men innehåller mer "allvar" än vad
som först kan framstå.
 
SKOLAN ÄR INGEN EGEN VÄRLD, SKOLAN ÄR EN SPEGELBILD AV EN
STÖRRE VÄRLD, OCH DENNA STÖRRE VÄRLD ÄR SAMHÄLLET I EN VID
MENING, OCH DETTA SAMHÄLLE I EN VID MENING ÅTERSPEGLAT PO.-
LITIKERS FÖRMÅGA, ELLER OFÖRMÅGA, ATT SKAPA SYSTEM SOM
INTE SÅGAS MED FOTKNÖLARNA.
 
Vidgar man synen lite mer, är det många andra system som också sågas med
fotknölarna för att  de inte fungerar:
 
Kommunikationer, som kommer sent eller inte kommer alls, apotek, som
inte lagerhåller det som ska lagerhållas, ett försvar, som håller ut en vecka
på en liten plats, bara fienden inte skjuter för mycket, en kustbevakning,
som är en skugga av sitt forna jag , en sjukvård, som är i kaos på många
sätt ---------------------------------------------------
 
Listan kan göras hur lång som helst över system, som kan sågas jäms med fot-
knölarna, för att de inte fungerar som tänkt.
 
Slutsatsen är faktiskt ganska så enkel.
 
SKA MAN KOMMA TILL RÄTTA MED PROBLEMEN I SKOLAN MÅSTE MAN
SE SKOLAN SOM EN SPEGELBILD AV SAMHÄLLET OCH KOMMA TILL RÄT-
TA ÄVEN MED DE PROBLEM SOM FORMAR SKOLANS UTVECKLING I EN
VIDARE MENING.
 
Att kräva någon form av disciplin i skolan framstår inte som det mest meningsfulla
om ingen disciplin krävs av eleverna i andra sammanhang, lika lite som det är
svårt att kräva disciplin av eleverna, om samhället i övrigt är "odisciplinerade",
vilket ofta tycks vara fallet.
 
Sådan herre, sådan dräng och man gör som pappa gör, inte som pappa
säger.
 
Förebilder är vad vi kräver, säger då Bill
Förebilder är vad som krävs, säger då Bull
 
 
Vem är beredd att kalla "detta" en förebild ?
AE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0