STATSMINISTERNS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Mitt Sovande Folk
 
Er ansvarsfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er väl-
komna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet. än så länge, krona för krona 
 
I dag vill jag tipsa om dagens lästips. Expressen skriver idag om förspelet och spelet bakom
kulisserna, när vi gick ut med förslaget att sänka studiebidragen.
 
Den som är intresserad av att bli imponerad av en kraftfull och ansvarsfull regering, samtidigt
som man lär sig lite om krona för krona, bör läsa vad Expressen skriver idag.
 
Annars var ju Anders Borgs presentation av vårpropositionen gårdagens stora händelse, och
den mottags med blandade känslor från olika håll.
 
Konjukturinstitutet kritiserade oss för att pengarna inte skulle komma att räcka till välfärden.
Man pekade då på att personaltätheten i skolorna och inom vården skulle komma att minska.
 
Den kritiken tar vi lätt på, Alliansens moderna välfärdssamhäller inrymmer ingen välfärd, det
tycket jag faktiskt att Konjukturinstitutet borde känna till vid det här laget.
 
Vårt slutmål är att det inte ska finnas någon välfärd, som kan minska.
 
Knäckebröd och vatten är vad som gäller för barnen och till denna välfärd, alliansens moder-
va välfärdssamhälle, kommer pengarna att räcka.
 
Vi blev också beskyllda för att vara landets sämsta regering i modern tid, även den känns o-
rättvis.
 
Jag minns Bildt regeringen, och jag tycker nog att vi kan mäta oss med den.
 
Anders Borg framförde också oro för att arbetslösheten kan komma att sjunka för snabbt,
och fick mycket kritik för detta.
 
Ökar kritiken här får vi göra ett omslag och oroa oss för att den kan komma att öka för fort.
 
Vi blev också beskyllda för att mörka vissa siffror som den stora långtidsarbetslösheten, de
stora inkomstklyftorna och att fler blir sjuka, men färre ändå får ersättning.
 
De här frågorna mörkar vi inte, vi tänker bara att vänta med att ta upp dem till efter valet, det
blir då lättare att beskylla oppositionen som ansvarig för att dessa problem uppkommit.
 
Apropå detta innefattade vårpropositionen också att vi nu ändrar definitionen på massarbets-
löshet. När vi vann valet 2006 utgjorde 8 % en massarbetslöshet, då arbetslösheten nu är 8,1
% känns det förlegat att hålla fast vid detta begrepp.
 
Vi definierar nu massarbetslöshet, som när arbetslösheten överstiger 10 %.
 
Förlorar vi valet kommer vi att återgå till den gamla definitionen.
 
Våra erfarenheter från att ändra på definitionen av försenade tåg är så goda att vi känner
oss bekväma även med att ändra även definitionen på massarbetslöshet.
 
Krisen i Ukraina medför att försvarsdebatten hela tiden hålls levande, den medför också
att vi satsar nya resurser på att bygga upp försvaret.
 
Våra erfarenheter från andra världskriget kommer då väl till pass, när krisen är ett faktum
ska vi stå så lite rustade som möjligt, när krisen sedan är över ska vi stå så mycket rusta-
de som möjligt.
 
Det är med denna långsiktiga och ansvarsfulla säkerhetspolitik vi säkerstället landets
stabilitet och trygghet.
 
För att optimera denna långsiktiga och ansvarsfulla försvarsplanering, avslutade vi igår
samarbetet med Thyssen Krupp rörande tillverkningen av 2 nya ubåtar, detta har ju bara
kostat 600 miljoner fram till idag, pengar  som mår bäst av att kastas i sjön.
 
Motivet till denna nya inriktning finner vi i att min gode vän Marcus har ställt krav på att
SAAB ska få tillverka dessa ubåtar.
 
När han lät förstå att jag inte skulle bli bjuden på middag på Täcka Udden någon mer gång,
om jag inte gjorde som han sa, då var saken avgjord.
 
Eurostat rapporterar nu att vi äntligen lyckats överträffa Malta, nu finns det inte ett enda land
i hela världen, som tar emot så många asylsökande som Sverige.
 
För att säkerställa denna ledning avsätter vi nu i budgeten ett antal miljarder. Med vår krona
för krona politik innebär detta, att vi räknar med att kunna ta bort de äldreboenden, som vi
ännu inte hunnit avveckla.
 
 Vi får då möjlighet att ständigt bli påminda, om vad dessa ansvarsfulla omprioriteringar
för med sig.
 
Vi har nu nåtts av information, som bekräftar att Black Cobra i samband med karnevalen
i Linköping härom dagen, lät upprätta vägspärrar för att kontrollera bilister, som avsåg be-
söka deras revir.
 
Polisen i Linköping uppger att det var det sjukaste de sett, och vi tolkar detta, som att man
avser den obefogade rädsla många bilister upplevde i samband med visitationen.
 
Jag säger då som jag brukar, ger man sig in i andras revir får man skylla sig själv.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet, än så länge, krona för krona  
 
Jag hoppas Ni alla upptäckt att jag bygger skyddsvallar också.
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trevlig
dag.
 
          
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0