FÖRSVARET BORTA MED VINDEN

Riksrevisionen hittar inte mycket att granska
 
Under ett antal år, sedan 2010, har Riksrevisionen granskat Färsvarsmakten, och det
mesta kan nog tolkas som att man inte hittat mycket att granska.
 
En brist i materialförsörjningen för de närmaste 10 åren, som uppgår till ungefär
30 50 - miljarder.
 
Detta möter den kraftfulla och ansvarsfulla Alliansregeringen genom att skära ner an-
slaget med 100 miljoner, samtidigt som man uppger sig ha för avsikt att anskaffa ytter-
ligare 10 JAS Gripen, något Försvaret ej anser sig behöva och som ska rymmas inom
den ram, som ska skäras ner med 100 miljoner om året, men som kräver en höjning
per år med ungefär 4 miljarder.
 
Att det räcker för högst en vecka mot en fiende, som anfaller begränsat och lokalt har
vi också fått veta.
 
Vi har också få veta att resurserna är så klena att vi inte ens förmår ställa upp med
något, som skulle kunna medföra att vi får hjälp utifrån.
 
RIKSREVSIONENS GRANSKNING VISAR ALLTSÅ, VILKET BESTYRKS AV DE
UPPGIFTER ÖB LÄMNAT, ATT VI STÅR MER ELLER MINDRE AVLÖVADE.
 
Riksrevisionen har också upplyst om  att bristerna är orsakadeav att den kraftfulla
och ansvarsfulla Alliansregeringen inte planerat, beräknat och finansierat Försvaret.
 
Man får alltså lätt det intrycket att tillståndet inom Försvaret knappast kan vara
värre.
 
NÄR MAN NU LÄSER RIKSREVISIONENS SLUTORD OM TILLSTÅNDET INOM FÖR-
SVARET INSER MAN SNABBT ATT LÄGET ÄR VÄRRE.
 
MYCKET VÄRRE.
 
Vi kan nu läsa att det är otydligt vilka mål Försvaret har, ingen vet helt enkelt vilka upp-
gifter Försvaret är tänkt att ställas inför, det blir liksom inte riktigt lätt, att då urforma
och dimensionera försvaret, om man uttrycker sig försiktigt.
 
I den mån målen är så tydligt formulerade att någon begriper vad som gäller är
den allmänna bilden att målen inte uppfyllts eller kommer att uppfyllas.
 
SOM ATT INSATSORGANISATIONEN SKULLE VARA PÅ PLAST 2014, NÅGOT
SOM FÖRST SKÖTS TILL 2023 OCH NÅGOT SOM NU MEST VERKAR ALDRIG
KOMMER PÅ PLATS.
 
Innan Försvaret vet vad man ska göra, och när man har något att göra med för att lösa
detta, har ryssen hunnit ta både Ukraina, Polen, Finland, Baltikum, Gotland och övriga
Sverige.
 
Riksrevisionen är tydlig på detta område och menar:
 
TROTS FÖRDJUPAD GRANSKING PÅ OMRÅDET HAR VI INTE LYCKATS REDA
UT VAD FÖRSVARSMAKTEN EGENTLIGA SKA KUNNA KLARA AV.
 
Heliga Maria tänker man då, ungefär som att ersätta hastighetsbegränsningsskylar på
våra vägar (ex max 100 km/tim), med:
 
Här får Du inte köra hur fort som helst.
 
Riksrevisionen menar ändå att vissa krav är precist uttryckta, men uppger då lakoniskt:
 
VÅR GRANSKING VISAR ATT MAN INTE KLARAR AV ATT NÅ UPP TILL DE MÅ-
LEN.
 
VARKEN IDAG ELLER NÄR DEN INSATSORGANISATION ÄR PÅ PLATS, SOM
REGERING OCH RIKSDAG BESLUTAT OM, FULLT BEMANNAD OCH RESURS-
SATT.
 
Återigen tar man sig för pannan.
 
Vi kommer alltså aldrig att ha ett Försvar, som uppfyller de mål Riksdag och Re-
gering satt.
 
Den insatsorganisation man någon gång i framtiden, i bästa fall, kommer att ha avfär-
das med:
 
DEN ÄR ÄNDÅ INTE AVSEDD OCH UTFORMAD FÖR ATT HANTERA DE SVÅR-
ASTE UPPGIFTERNA.
 
Men uppgiften att gå högvakt kan man fullfölja.
 
Riksrevisionens fördjupade gransking kommer också fram till något annat, minst lika
alarmerande.
 
FÖRTROENDEFRÅGAN MELLAN REGERING OCH FÖRSVARSMAKTEN LIGGER
PÅ EN SÅDAN NIVÅ, ATT DEN RISKERAR ATT FÖRSÄMRA FÖRUTSÄTTNINGAR-
NA FÖR EN GOD STYRNING OCH EN EFFEKTIV VERKSAMHET.
 
Det där sista kan förklara mycket av sakernas tillstånd.
 
Det Riksrevisionen säger saknas, en god styrning, beskrivs av Alliansregeringen
på ett något annorlunda sätt.
 
EN KRAFTFULL OCH ANSVARSFULL STYRNING.
 
Det är bara att titta sig omkring, och upptäcka att man inte hittar någonting, så är det
lätt att komma fram till vem som har rätt.
 
FÖR BÅDA KAN INTE HA RÄTT.
 
AE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0