BORÅS UNDER LUPPEN

Borås Stad i kris
 
Borås Stad har under senare år ryckt fram i mindre smickrande sammanhang, brotten
mot upphandlinsregler och andra regler är nu fler än det går att hålla reda på.
 
Konkurrensverket, Förvaltningsrätt och olika Tingsrätter har fått rycka in med jämna
mellanrum, men inget tycks hjälpa, ruttenheten tycks bara breda ut sig alltmer.
 
Det senaste fallet, Dataservice, lär nog vara droppen som urholkar stenen. Nu återstår
att se hur Konkurrensverket hanterar de svar de får på de frågor man ställt.
 
Varför har det blivit som det blivit i Mutås ?
 
MAN KAN MEN EN GÅNG SLÅ FAST ATT DET INTE ÄR EN NATURLAG ATT MUTÅS
SKA PRÄGLAS AV OEGENTLIGHETER MED JÄMNA MELLANRUM.
 
LIKA LÄTT KAN MAN SLÅ FAST ATT ANSVARET FÖR DEN UPPKOMNA SITUATIO-
NEN I ALLT VÄSENTLIGT KAN LÄGGAS PÅ DEN POLITISKA LEDNINGEN.
 
I grunden är allt lätt som "en plätt", en kommunledning som vill att allt ska gå rätt till och
som har för detta erforderlig kompetens ser också till att allt går rätt till.
 
Under resans gång har det tyvärr blivit ganska så klarlagt att inte ens viljan finns att det
ska gå rätt till, de mest bisarra avvikelser från upphandlingsregler har i det längsta och
till ytterlighet försvarats av den politiska ledningen
 
Men leker man med hypotesen att vi skulle ha en kommunledning, som vill att allt
ska gå rätt till, är det inte svårt att nå det målet, till det fordras det faktiskt inte så
mycket.
 
Man kan urskilja tre allmänna förutsättningar och en som är specifik för Borås.
 
Den första allmänna förutsättningen är synen på rekrytering och chefskap.
 
Fyller inte en chef måttet ska chefen skiljas från tjänsten.
 
HÄR FINNS MYCKET I ÖVRIGT ATT ÖNSKA I MUTÅS, EN  BILD TRÄDER FRAM DÄR
CHEFER KAN FRAMSTÅ SOM HUR INKOMPETENTA OCH ANSVARSLÖSA SOM
HELST, DE SITTER ÄNDÅ SOM KLISTRADE KVAR VID POSTEN.
 
Det finns chefer, som begått ytterst grova tjänstefel, och det är inte känt att de fått
den minsta påföljd.
 
Den andra allmänna förutsättningen följer det gamla ordspråket "sådan herre, sådan dräng".
Här sätter kommunledningen ribban helt på egen hand. Gör man själv allt rätt och ser till
att man inte själv kan angripas för olika oegentligheter, har man goda förutsättningar att
agera, när andra begår fel eller inte fyller måttet.
 
Begår man själv oegentligheter eller utför saker, som kan bli föremål för kritik, avväpnar
man sig själv på det viset att det blir svårt att agera mot andra.
 
"Kasta inte sten i om Du sitter i glashus" hette det förr.
 
En kommunlednings möjligheter till excesser är ytterst stor, man beslutat själv och ingen
kan ifrågasätta det man gör.
 
Man kan exempelvis åka till Kina utan att det medför nytta för kommunen eller någon
annan än en  själv, i formell mening går det alltid att hitta på en ursäkt för denna typ
av excesser.
 
Man kanske ska studera hur trottoarerna i Peking ser ut, vem kan säga att det är helt fel.
 
Man kan exemplevis åka till Manilla utan att det medför den minsta nytta för kommunen
eller någon annan än en själv.
 
Man kanske ska studera hur ett höghus ser, vem kan angripa det i formell mening.
 
Man kan också åka till USA utan att det medför nytta för kommunen eller någon annan
än en själv.
 
Man kanske ska studera hur en soppåse ser ut i USA, vem kan i formell mening säga att det
är helt fel.
 
Känner man att det är svårt att hitta på ett bärbart motiv att genomföra en resa som
inte är till nytta för kommunen, kan man alltid alliera sig med det land man åker till.
 
DET BRUKAR INTE VARA SVÅRT ATT SE TILL ATT BLI INBJUDEN. OCH EN INBJU-
DAN KAN MAN JU INTE TACKA NEJ TILL.
 
Det finns en avigsida, eller rättare sagt flera avigsidor, med dessa excesser, och den viktig-
aste är nog att man avväpnar sig själv, när man ska agera när andra begår oegentligheter
eller excesser.
 
Man har då svårt att agera, samtidigt som man kan väcka större förståelse för sina
egna excesser, om andra medges samma förmåner.
 
En förvaltningschef, som får åka till USA utan nytta för kommunen, framför ju inte
kritik mot en politisk ledning, som åker till USA utan nytta för kommunen.
 
Sammanfattningen är väldigt enkel.
 
SKA MAN KUNNA HÅLLA RENT OCH STÄDA I DEN KOMMUNALA ORGANISATIONEN
MÅSTE MAN OCKSÅ STÄDA OCH HÅLLA RENT OMKRING SIG SJÄLV.
 
Den tredje allmänna förutsättningen är viljan och förmågan att statuera exempel. Många av
de oegentligheter som skett är rena tjänstefel, ibland till och med grova tjänstefel. I vissa
fall kan man skönja tecken på ren korruption.
 
Det är inte känt att någon chef vid något tillfälle ställts till ansvar.
 
Förvaltningschefer och andra vet var gränsen går, och de utnyttjar detta. Kan de räkna med
att de kan begå excesser utan påföljder, så begår de ofta excesser.
 
På samma sätt är det lika klart att de flesta chefer inte begår excesser om man vet att det
blir påföljder om man överskrider en känd gräns.
 
Det går inte att driva en verksamhet, om alla chefer ska åtalas och bli avskedade titt som
tätt, men betydelsen av att statuera exempel kan aldrig överskattas.
 
Det räcker att kommunledningen en gång markerar och statuerar exempel, om oegentlig-
heterna når en viss nivå.
 
EFTER EN RÄTTVIS OCH LÄMPLIGT AVVÄGD MARKERING VET ALLA VAR SKÅPET
SKA STÅ.
 
Svårare än så är det inte,  för det är inte några förhärdade brottslingar man har att göra med.
 
Just i Mutås tycks man ha drivit avväpningen lite längre, eller mycket längre. Systemet byg-
ger på att en politisk opposition förutsättes svara för att excesserna inte blir för stora.
 
I Mutås har man avsagt sig denna demokratiska möjlighet genom att slå sig samman
i en och samma påse, för att inte sverigedemokraterna ska kunna utöva demokrati.
 
FÖLJDEN BLIR DÅ ATT INGEN KAN ELLER VÅGAR OPPONERA SIG MOT NÅGOT,
ALLA ÄR EN KUGGE I EN OCH SAMMA BYK.
 
Ser man till vad som hänt i samband med olika oegentligheter tycks insikten om var ansva-
ret ligger inte alltid vara välutvecklad.
 
I fallet Dataservice konstaterades så småningom att det visst brustit i internkontrollen.
men slutsatsen blev då att redovisningen inte varit fullödig.
 
SKITSNACK.
 
Politiskt ansvariga har ansvar för att det finns en internkontroll som fungerar.
 
Rent allmänt tycks man ha en viss benägenhet att luta sig mot kommunens revisorer, och
har inte dessa hittar något eller sagt något är allt frid och fröjd.
 
SKITSNACK.
 
Den kommunala ledningen har det yttesra ansvaret för att skapa en kultur, som mini-
merar oegentligheter, den har det yttersta ansvaret för att det finns en internkontroll
som fungerar och den har det yttersta ansvaret för att ingripa om det förekommer o-
egentligheter.
 
Kommunens revisorer är ETT verktyg för att kunna leva upp till detta.
 
Borås Tidning skrev i dagarna att det behövs en storstädning i Mutås.
 
MAN FÅR HOPPAS ATT DETTA BUDSKAP FANN VISST FÄSTE, OCH ATT HELGEN
ÄGNAS ÅT VISS RANNSAKAN FÖR VISSA.
 
 
AE
 
 
 
.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0