ÄR SVERIGE PÅ DEKIS ?

Vi ser vi inte skogen för alla träd
 
När man pusslar och bitarna faller på rätt plats framstår pusslets rätta bild, hamnar
pusselbitarna fel, blir det inte heller en samlad och rätt pusselbild.
 
Det moderna Kina hade en gång en hög kultur, likaså Romarriket, och en mängd
stater i mellersta Östern.
 
Att Sodom och Gomorra inte står för något bra känner många av oss också till.
 
ALLT TYCKS INTE BESTÅ FÖR EVIGT, TYDLIGEN, FRAMFÖR ALLT OM DET LIG-
GER LÅNGT BORT PÅ KARTAN OCH LÅNGT TILLBAKA I TIDEN.
 
Då kan vi se att samhällen och kulturer störtar samman, ibland i en rasande takt.
 
Öst Tyskland låg inte långt borta, och allt föll i nutid, och fort gick det.
 
Kan något sådant hänga i Sverige, självfallet inte, den självbild vi har medger inte att den
tanken kan infinna sig.
 
MEN LITE PÅ DEKIS ÄR VI ALLT.
 
Fogar man samman de pusselbitar vi har tillgängliga, och fogar in dem på rätt plats, kanske
det tonar fram en bild att vi kan bli ännu mer på dekis.
 
Att vi är på dekis när det gäller kunskapsutvecklingen och skolan medger inte ens vår
självbild att vi förnekar längre.
 
Lägst kunskapsutveckling inom OECD,lägs problemlösningsförmåga i Norden, en sjunkande
IQ, näst intill inga kunskaper i matematik och andra naturvårdsämnen. Motivation, uthållighet
och värderingar ligger i vägen för att rätta till detta snabbt.
 
Många anger att den omfattande reformtakten är en av orsakerna till detta förfall och
att vi är på dekis inom detta område.
 
Skulle snabb och ogenomtänkt reformtakt kunna vara orsaken till förfall inom skolområdet
kanske en snabb och ogenomtänkt reformtakt kan vara orsaken till förfall också på andra
områden.
 
Vi har vissa pusselbitar, det gäller bara att foga in dem på rätt plats.
 
Inget land i Västvärlden har genomfört så många, så snabba och så omfattande experiment
med landets medborgare, trygghetssystem, värderingar och annat. Det hela började med
Alva Myrdal och hennes barnstugor, sedan har vi område efter område valt att gå mycket
längre än alla andra länder i experimenterandet med samhället och dess medborgare.
 
Vi ser oss som föregångare på alla områden, något många andra länder till en början också
gjorde, nu ser de i stället många gånger oss som avskräckande exempel.
 
Viktiga pusselbitar i denna utveckling är då en sexuell frigjordhet, som förr kunde
'kännas spännande, en närmast löjeväckande utveckling på vissa områden som
gäller jämlikhet och vi ser samma snabba förändring på många områden.
 
Vi ser också resultatet av detta, som blir en följd av att människorna inte känner igen sig
och saknar rötter, det senare något man anser viktigt i andra länder.
 
Här ses det närmast som en fördel att inte ha några rötter alls, och ju mer udda
en familjebildning är, desto mer "nyttig".
 
Mamma, pappa och barn ses i dag i vissa kretsar som förlegat och något fult, det ska
vara pappa, pappa och adopterat barn, då infinner sig först tomtebolyckan.
 
Vi har vissa pusselbitar, som visar hur vi reagerat på denna reformtakt, om man
väljer att använda det något vänliga ordet.
 
HÖGST PSYKISK OHÄLSA BLAND UNGDOMAR, EN UNGDOMSARBETSLÖSHET
SOM DELVIS UTGÖRS AV ATT MAN VÄLJER BORT VISSA ARBETEN, VÄRLDENS
FRISKASTE FOLK BLIR VÄRLDENS SJUKASTE FOLK, MEST VÅLDTÄKTER I VÄST-
VÄRLDEN, ESCALERADE ANTAL MORD OCH ESCALEREAD GROV BROTTSLIGHET
I ÖVRIGT SAMT EN DEL ANDRA MINDRE ANGELÄGNA FÖRETEELSER.
 
Finns det någon som litar på någon idag, i vart fall litar man inte på politiker, poliser och
många andra myndigheter, något som är en förutsättning för att samhället på sikt ska
kunna hålla samman.
 
Vi tror oss nu veta att den snabba reformtakten inom skolan är en av skurkarna i dra-
mat, när det gäller den dåliga kunskapsutvecklingen, och den slutsats vi då drar blir:
 
Sluta nu upp och ändra hela tiden, låt oss få lugn och ro i skolan.
 
Skolan är en spegelbild av samhället i övrigt, tänk då om den snabba reformtakten på
många områden medfört samma negativa utvecklingar inom samhället i övrigt.
 
Finns det då inte anledning att lägga pusselbitarna på plats och se hela bilden och
ställa sig frågan:
 
SKA VI INTE FÖR ETT TAG LUGNA NER OSS OCH SLUTA ÄNDRA SÅ MYCKET,
MÅNGA GÅNGER FÖR ÄNDRANDETS EGEN SKULL, DÅ KANSKE DET FINNS
BÄTTRE FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR STÖRRE LUGN OCH RO I SAMHÄLLET I
SIN HELHET, SOM KANSKE TILL OCH MED SPEGLAR AV SIG TIL SKOLAN.
 
Framför allt finns det väl alla skäl i världen att stanna upp med alla de extrema system-
förändringar, där man stöper om viktiga samhällssystem, och det efter en tid visar sig
att man inte gjort den minsta konsekvensbeskring över vad som kan inträffa.
 
Eller som Jan Björklund brukar säga, när någon avart inom valfrihetens välsig-
nade skola blir alltför tydlig:
 
JAG HADE INTE EN ANING OM ATT DET SKULLE KUNNA BLI SÅ HÄR.
 
Vi borde nog stanna upp och förvissa oss om att vi har en rimlig aning om vad som
kan hända, när vi väljer att ändra på något viktigt.
 
AE
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0