HAVERI INOM FRISKOLEREFORMEN

Undersökningar bekräftar nu vad Jan Björklund tidigare vetat
 
En färsk undersökning, genomförd av Skolinspektionen, visar på att Friskolorna är
mycket mer kunskapsutvecklande än vad många kritiker hävdat.
 
Skolinspektionen har genomför en undersökning, där man rättat nationella prov
centralt och jämfört detta med de resultat olika skolor kommit fram till.
 
Och resultatet är sensationellt.
 
FRISKOLORNA VISAR SIG HA ETT GENOMSNITTLIGT HÖGRE BETYG ÖVER
HELA LINJEN.
 
Men skälet till detta är mindre sensationellt, det ligger i nivå med vad de flesta vet-
tiga förväntat sig.
 
FRISKOLORNA ÄR MER GENERÖSA MED HÖGA BETYG, FÖR ATT KUNNA
LOCKA TILL SIG FLER ELEVER OCH PÅ DET VISET GENERERA HÖGRE
SKOLPENG OCH DIGRARE VINSTER.
 
Detta är alltså resultatet av den så högt prisade valfriheten i friskolereformen.
 
ELEVER I FRISKOLOR GES HÖGRE BETYG FÖR ATT FRISKOLORNA SKA FÅ
MER PENGAR.
 
Detta har ju alla "vettiga" vetat om och förstått sedan länge, men det är ändå bra att
Skolinspektionen klarlägger detta så tydligt.
 
Till "vettiga" tycks inte höra Jan Björklund och men honom lierade friskole-
fundamentalister.
 
DESSA TYCKS TYCKA ATT KUNSKAPSUTVECKLINGEN I SVERIGE SKA
BEDÖMAS UTIFRÅN ATT ELEVERNA FÅR HÖGRE BETYG ÄN DE ÄR VÄRDA
FÖR ATT SKATTEBETALARNA SKA BLI AV MED SÅ MYCKET PENGAR SOM
MÖJLIGT.
 
Och detta går man till val på, och man vinner valet.
 
Man kan då undra vem det är mest fel på, väljarna eller de väljarna väljer ?
 
Inte att undra på att Sverige nu har den snabbast accelererande kunskapsförsäm-
ringen inom OECD, och detta skyller friskolefundamentalisterna på oppositionen,
som lämnade ifrån sig makten 2006.
 
Skälet tycks snarare vara själva friskolereformen, där styrmekanismen bli-
vit pengar i stället för kunskap.
 
När man ser hur friskolereformen arbetats fram, ingen som helst analys av vilka
konskekvenserna kan bli, blir man förundrar över att dessa politiker lyckats arm-
båga sig fram till ledande poster.
 
NÅGON MÅSTE HA RÄTTAT DERAS PROV VÄLDIGT GENERÖST.
 
Varje gång det dyker upp en konsekvens, som inte gynnar friskolefundamen-
talisterna hör vi Jan Björklund yrvaket säga:
 
VI HADE INTE "EN ANING" OM ATT DETTA SKULLE KUNNA INTRÄFFA.
 
Nu uppstår frågan, hade Jan Björklund och hans anhang "en aning" om att detta
skulle inträffa, att friskolor sätter höga betyg för att få fler skolpengar.
 
Är det på det viset är det illa.
 
DÅ ÄR DET TILL OCH MED MER ILLA ÄN OM JAN BJÖRKLUND INTE "HADE
EN ANING" OM ATT SÅ SKULLE SKE.
 
Vare sig "aningen" funnits eller inte är det synnerligen ansvarslöst att experimentera
med viktiga samhällssystem utan att förvissa sig om att implementeringen faller väl
ut.
 
Det kan aldrig upprepas tillräckligt många gånger.
 
DET MÅSTE FINNAS SKÄL TILL ATT ALLA ANDRA LÄNDER VALT ATT GÅ
FÖRSIKTIGARE FRAM OCH ATT SVERIGE VALT ATT GÅ TILL YTTERLIGHET
NÄR DET GÄLLER OFFENTLIGT FINANSIERADE FRISKOLOR.
 
Frågan blir då:
 
Är det alla andra som är "dumma" eller är det bara vi som är "dumma".
 
SKOLINSPEKTIONENS UNDERSÖKNING TYCKS GE SVARET.
 
 
 
Pengar före kunskap är mitt måtto
AE
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0