NU KAN VI LÄSA IGEN . VID DATORN

Datorerna hjälper oss på traven, eller stjälper ?
 
Nu visar en undersökning hur bra vi är på att läsa, räkna och lösa problem.
 
MED DATOR.
 
Och alla "världsettor" runt i landet jublar, vad var det vi sa.
 
Att resultatet av denna undersökning inte riktigt stämmer med kunskapsutveckling,
resultat på högskoleprov och läsförmåga på riktigt, är ju inget vi behöver bekymra
oss över.
 
MED STATISTIK OCH DATORNS HJÄLP BLIR VI BÄTTRE ÄN VI ÄR.
 
Och då ska man jubla, tycker vissa, mest de som har ett behov att i tid och otid
hävda hur bra vi svenskar är.
 
Men när man jublar som mest glömmer man något och det är ingen liten detalj.
 
UNDERSÖKNINGEN GÄLLER VÅR FÖRMÅGA MED/VID DATORN.
 
Det finns en baksida med detta, och det är ingen liten baksida, och den tycks verifi-
erad med mängder av vetenskapliga rön.
 
För att bibehålla eller öka vår intellektuella förmåga behöver hjärnan övas, ju
mer den övas desto mer ökar vår intellektuella förmåga.
 
HJÄRNANS VIKT ÖKAR MED ÖVNING OCH VISAR DEN INTELLEKTUELLA
ÖVNINGEN.
 
Övertar en dator problemlösningen får hjärnan inte den övning hjärnan behöver för
att bibehålla eller öka den intellektuella nivån.
 
Samtidigt som vi blir duktigare på att använda tekniska hjälpmedel och lösa problem'
med hjälp av dessa inträffar något annat.
 
HJÄRNAN FÅR INTE DEN ÖVNING HJÄRNAN BEHÖVER OCH DET SKER EN
FÖRDUMNING I EN VIDARE MENING.
 
Men vi är fortfarande hjältar framför datorn.
 
Det är denna utveckling som ligger bakom de larmrapporter från högskolor och uni-
versitet, där man måste hjälpa universitetselever med att lösa busstidstabeller så
att de kan ta sig till och från skolan.
 
Man ska nog jubla lite försiktigt utifrån vad undersökningen mäter och kommer fram
till.
 
ALLA MYNT HAR ALLTID TVÅ SIDOR.
 
Beaktar man effekterna av "hjärnövning" blir väl kanske en rimlig slutsats att man
kanske inte ska använda en dator till allt när hjärnan utvecklas som mest.
 
SURFPLATTOR TILL ALLA, ROPEN NU SKALLA.
 
Visst, vill vi inte ha några hjärnor kvar på våra små barn, då ska vi ha surfplattor
till alla i alla lägen.
 
Svårt att förstå, absolut.
 
Lättare är att förstå är vad som händer om man givet en viss sträcka kör
mycket bil i stället för att gå.
 
JU STÖRRE ANDEL AV STRÄCKAN MAN KÖR BIL, DESTO SÄMRE BLIR
KROPPENS KONDITION, SETT I ETT LÄNGRE PERSPEKTIV FÖRSTÅS.
 
Svårare än så är det inte, när det gäller att köra bil förstås. Egentligen är det inte
heller svårare än så när det gäller behovet av att öva hjärnan i en vidare mening.
 
Sedan är det ju förstås mycket avgörande vad man använder datorn till.
 
ATT PÅ FACEBOOK TALAOM ATT IDAG TAR JAG PÅ MIN GRÖNA TRÖJA
LÄR VÄL INTE ÖKA DEN INTELLEKTUELLA FÖRMÅGAN SÅ DÄR RASANDE
MYCKET.
 
 
Något att jubla över, eller ??
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0