STATSMINISTERNS MORGONTAL

Morgonhälsning till Mitt Sovande Folk
 
Er ansvarsfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er
välkomna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet   
 
Den överskuggande världsnyheten igår var ju, som alla känner till, att Anders Borg
klippt av sin hästsvans. Det kom som en total överraskning för mig, men nu när Anders
förklarat bakgrunden förstår jag det hela lite bättre.
 
Nu är det klippt inför valet.
 
För mig tycks det också klippt, även om det inte finns något att klippa. Och min man
ger jag mig inte på i första taget, och inte svansen heller.
 
Nu när det ändå är klippt inför valet hann Anders Borg med att hålla ett föredrag på tanke-
smedjan Peterson Institute i USA, där han informerade alla om vilken stor tillgång den stora
flyktingströmmen är för Sverige.
 
Många av åhörarna ställde sig väldigt förvånande till detta, då de tidigare hört Tobias Bill-
ström kräva att andra länder i EU skulle ta ett ansvar, när det gällde den stora flyktingström-
men. Man menade då att om det var så bra med en så stor flyktingsström till Sverige, så skul-
le vi väl inte dela med oss av denna tillgång.
 
Jag får erkänna att vi varit otydliga på den punkten, framöver när vi kräver att andra länder
ska ta ett större ansvar i flyktingfrågan, måste vi förtydliga detta med att vi vill att alla flyktingar
ska till Sverige, andra länder måste ta  ansvaret att dela med sig till oss.
 
Nu är ju USA lite speciella, som vi alla känner till, och alla trodde inte på Anders Borgs försäk-
ran, att den stora flyktingströmmen ses som en tillgång. Man menade då att vi gick ut med
dubbla budskap.
 
Vi går aldrig ut med dubbla budskap, vi anpassar bara det vi säger till de vi talar till, det fick
jag lära mig av Per Slingermann.
 
Som de flesta känner till har läkaren David Eberhard skrivit boken "Hur barnen tog makten"
och denna har nu väckt stor uppmärksamhet över hela världen.
 
Man hävdar att Sverige tappat kontrollen över barnen och att svensk uppfostran skapar
snorungar.
 
Okunskapen om Sverige tycks fortfarande vara stor, vi uppfostrar ju inte längre våra barn
överhuvudtaget, och då kan vi ju inte uppfostra dem till snorungar.
 
Sedan har man missuppfattat Eberhards bok och här får man väl skylla på den titel han
valde. Boken "Hur barnen tog makten" var tänkt att beskriva hur den ansvarsfulla Alliansen
kom till makten.
 
Vid mitt besök i Göteborg kom samtalet mycket att handla om alla skottlossningar. Man för-
säkrade mig då att dessa nu kommer att upphöra med de kraftfulla insatser man satt in, det
finns snart bovärdar på plats i varje stadsdel.
 
Jag fick också rapport om kunskapsutvecklingen i fem skolor, belägna i vissa områden. Re-
sultaten  där ligger nu på den nivå man har på vissa skolor i Malmö. Ansvarig stadsdelschef
informerade oss om att detta var den situation vi var tvungna att vänja oss vid, så länge vi
valde att ta emot så många elever med särskilda behov.
 
Jag förstår inte vad han menade, Jan Björklund har ju lovat att fixa detta före valet, sedan
kanske vi kan tänka oss att vänja oss vid en allt sämre kunskapsutveckling.
 
Apropå denna allt sämre kunskapsutveckling har Borlänge Kommun prövat på en intressant
innovation, när det gäller högskoleutbildningen.
 
För invandrare, som har otillräckliga betyg för att kunna få en högskoleplast, har kommunen
köpt ett antal platser, så att de med otillräckliga betyg ändå får platser på andras bekostnad.
 
Den ansvarsfulla Alliansregeringen ser denna begåvade innovation som ett stort steg i rikt-
ningen att nå världens bästa kunskapsutveckling.
 
Vi fick i går höra att en arabisk läkare fälldes för att ha begått sexuella övergrepp mot sina
patienter, bland annat 2 pojkar i åldrarna 6 och 8 år. Detta upprörde tydliga många, men vi
får inte bli upprörda över sådant.
 
Det är också sådant vi måste vänja oss vid.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet  
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trev-
lig dag.
 
             
 
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0