FREDRIK REINFELDTS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Det Sovande Folket
 
Er ansvarsfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er
välkomna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet      
 
Helgen tycks så här långt ha varit lugn. Vädret gav också möjligheter till olika kulturella
engagemang utomhus på olika platser. I Brandergen underhölls ett antal poliser med
traditionell stenkastning. Det ena laget utgjordes av fredsälskare ur arbetskraftsinvand-
ringen, som ville visa polisen sin stora tacksamhet för  alla de pengar de fått.
 
Annars är SIFO senaste väljarundersökning den stora nyheten för dagen. Det rödgröna
blocket får här egen majoritet med dessa siffror. Detta oroar inte Alliansen, vi kommer nu
ännu kraftigare att avkräva ett besked vilka partier som är vilka partier. Har vi tur kommer
vi inte heller att inse vad detta betyder förrän valet är över.
 
Undersökningen bekräftar också att vi blivit av med ett problem för gott, då KD nu får
sitt sämsta resultat någonsin under Görans ledning. Som siffrorna nu ser ut för både
CP och KD kan ingen avkräva besked om vilka vi ska bilda regering med.
 
Göran får nu möjligheter fortsätta sin slummer  
 
Socialdemokraterna hävdar nu i ett debattinlägg att framtida investeringen inom den spår-
bundna trafiken i Stockholm ska vara samhällsekonomiskt lönsamma. Vi tar till oss denna
nya revolutionerande och spännande ståndpunkt, men vi får akta oss för att bli alltför lön-
samma här, resenärerna tål nog inte att spårbunden trafik plötsligt börjar gå på de tider
som är utsatta.
 
Friskolorna har ju blivit en viktig fråga för väljarna. Vi för nu förhandlingar med oppositionen,
som syftar till att denna fråga inte ska kunna debatteras inför valet. Vår demokratigrupp an-
ser inte att väljarna ska kunna påverka denna fråga, heller.
 
I stället kommer vi att fokusera på frågan om socialdemokraterna ska bilda regering med
Miljöpartiet eller om Miljöpartiet ska bilda regering med socialdemokraterna. Väljarna har
rätt att få besked om detta, däremot inte hur friskolorna ska hanteras.
 
Vi minns ju när Anders Borg ljög om tillväxtprognoserna ett antal gånger. Skälet till dessa
lögner vet ju alla, vi var tvungna att kunna muta de övriga allianspartierna med reforminslag
vi inte hade råd med om vi gick på de siffror ekonomer och forskare hävdade var korrekta.
 
Ekonomen Krugman driver nu med oss på denna punkten, och menar att vi inte förmår ut-
nyttja den forskning och kunskap som finns. Han tillåter sig till och med att driva med oss
när han beskriver vår prognosverksamhet och åtstramningspolitik. Han påstår då lite ralje-
rande:
 
"Alliansregeringen använder forskning och kunskap som ett fyllo använder en lyktstolpe,
man använder den som ett stöd, inte som belysning"
 
Man skulle ju kunna förledas tro att den där Krugman tycker att politiker ska lyssna på de
som kan.
 
Regeringskansliet har försökt förklara för mig vad han menar med detta, men jag förstår
inte detta, heller. Man har  nu utlovat mig nya batterier till mitt fördröjningsrelä, så att jag
kan förstå det före valet nästa år. Jag hoppas då kunna tänka lite snabbare, samtidigt
får jag gå försiktigt fram här, övriga ministrar måste ju också hinna tänka färdigt.
 
Många tycks kritiska till att jag numera visar mig lite offentligt. Detta har sin naturliga för-
klaring, förr talade per Slingerman om för mig vad jag skulle säga, nu vet jag inte vad jag
ska säga.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet      
 
Och med etta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trevlig
helg.
 
 
          
 
AE
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0