BURKA ELLER INTE I SKOLAN

Maskerad styr undervisningen
 
Så hamnade då frågan i Borås också, ska förnuftet råda eller ska förnuftet inte
råda.
 
Eller annorlunda formulerat:
 
SKA MAN FÅ BÄRA BURKA I SKOLAN ELLER INTE, SKA MAN FÅ UPP-
TRÄDA MASERAD INFÖR ELVERNA ELLER INTE.
 
Självklart kom frågan upp på initiativ av Sverigedemokraterna, och lika själv-
klart röstades motionen ner av övriga.
 
UTAN DEBATT
 
För motioner och förslag från Sverigedemokraterna röstar man ner utan de-
batt vare sig de är bra eller dåliga.
 
Sverigedemokrater ska ju inte ha något inflytande, då är det bättre att man
skrämmer eleverna i skolan.
 
I Kommunstyrelsen tycks i vart fall en ledamots, Falco Guldenpfennigs, ageran-
de mer styrts av förnuft än ryggmärgsreflex. Han ville förbjuda burka i skolan med
motivet:
 
Det är barockt att man ska kunna dölja sitt ansikte i skolan.
 
Helt rätt, det behöver inte sägas mer, så egentligen behövdes den ingen debatt.
 
Men nu styrde inte förnuftet övriga, utan ryggmärgen styrde.
 
SVERIGEDEMOKRATERNA FÅR INTE HA NÅGOT INFLYTANDE, DET ÄR DÅ
BÄTTRE ATT RÖSTA FÖR NÅGOT DÅLIGT ÄN NÅGOT BRA.
 
Ingen tänker, ingen debatt, ingen blir överraskad, precis vad man förväntar sig i
denna krets.
 
Bra rutet av Falco Guldenpfennig, men en väg är bättre än en halv väg. Han
borde nog därför deltagit i beslutet och röstat för sin uppfattning, att se
till att skolan inte utformas barockt.
 
Varför är det barockt med burka i skolan, och vad skulle ha kommit fram om man
fått och vågat debattera. Två saker skulle ha kommit fram.
 
Den ena är elevernas reaktion på att lärare, och andra elever bär burka. Det finns
all anledning utgå ifrån att en lärare iklädd skrämmer vissa elever, vad finns bakom
denna skräckinjagande klädsel, kanske ett spöke ??
 
Självfallet ska man inte fästa avseende vid om eleverna möjligen kan komma
att skrämmas. Lika självfallet får man inte utgå ifrån detta när det gäller just
burka. Men det skulle vara lättare att kunna förstå om läraren kom in i klass-
rummet iförd en annan typ avskräckinjagande maskering, kanske som pirat.
 
Men nu tycks frågan främst inte gälla om eleverna blir skrämda eller inte, fråga
tycks vara att ledamöterna är skrämda, så skrämda att de inte lyckas tänka klart.
Tänk att ett så litet parti kan skrämma så många så mycket.
 
ETT MINIMIKRAV BORDE RIMLIGEN VARA ATT ELEVERNA SKA KUNNA
KÄNNA SIG SÄKRA PÅ VEM SOM RYMS I KLÄDSELN.
 
Att sedan kommunikationen blir lidande är också självklart. En stor del av samtalet
mellan individer rör sig om hur det sagda uppfattas, och för att uppfatta det sagda
är det en förutsättning att man kan se minspel och annat.
 
Kroppsspråk kallas det visst, när man inte lägger förnuftet åt sida.
 
Den andra frågan gäller burkans status. Burkan är inget fritidsplagg, som man
bär för att man tycker det är bekvämt eller vackert.
 
Burkan är tänkt att utgöra ett signalvärde, här kommer en med den rätta
religionen.
 
I övrigt gäller ju i skolan att den absolut ska vara sekulär, inget utrymme för nå-
got annat, man får inte ens viska psalm inom skolans väggar, knappast utan-
'för heller.
 
Men religiös klädsel är OK, bara religionen är knuten till islam, då är allt
OK. Lite bönerum och sådant är också kanonbra, men absolut inget
kors, då går världen under.
 
HAR VI BLIVIT FULLSTÄNDIGT TOKIGA, ÄR NÄSTA STEG ATT LÄRARE
SKA KUNNA VARA KLÄDDA SOM HÄXDOKTORER OCH SOM BUDDISKA
MUNKAR.
 
Tänk vad nyttiga idioter kan ställa till med när enfald och naivitet får styra.
 
 
Nästa tillåtna klädsel för lärare, är det ena skräckinjagande tillåtet, bör väl också
det andra skräckinjagande vara tillåtet
AE
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0