JAN BJÖRKLUNDS LEKSTUGA

Smiter ifrån sitt ansvar - igen
 
Folkpartiledaren Jan Björkuld är arkitekt bakom många reformer, när det gäller
privatisering av friskolor är den en del av detta.
 
Mycket är det som inte blivit som det var tänkt, eller kanske blev det som det
var tänkt, men man vågar inte erkänna detta, nu när kritiken är så omfattande.
 
Vi är vana att höra Jan Björklund smita från sitt ansvar, när något gått snett:
 
Friskolereformen har visat sig ha stora brister på många områden, och varje
gång en brist uppenbaras, utbrister den ansvarige:
 
JAG HADE INTE EN ANING OM ATT DET SKULLE BLI PÅ DET HÄR SÄTTET.
 
Nu visar konkursen på idrottsgymnasiet på brister, som egentligen borde medföra
rättarting bland de som har ansvar för införandet av regelsystemet.
 
Nu får vi återigen höra utbildninsministern klaga:
 
JAG HADE INTE EN ANING OM ATT DET SKULLE KUNNA GÅ TILL PÅ DET HÄR
SÄTTER, DET ÄR FEL PÅ REGLERNA, ÄGAREN HAR INTE TAGIT SITT ANSVAR,
VI MÅSTE ÄNDRA PÅ REGLERNA, BLA BLA BLA.
 
Vad är det egentligen Jan Björklund inte har en aning om ? Han ligger ju bakom hur
reformen är utformad, har medverkat till regelsystemets uppkomst och bör känna till
allt.
 
SKA MAN DÅ INTE HA EN ANING OM VAD SOM KAN KOMMA ATT INTRÄFFA?
 
Man kanske inte ska införa system och utforma regler för systemskiften om man inte
"har en aning om vad som kommer att inträffa".
 
DET FINNS INGA ANSVARIGA BAKOM FRISKOLEREFORMEN, DET FINNS BARA
OANSVARIGA.
 
Det borde vara en självklarhet att man gör konskekvensanalyser vid genomförande av
stora systemskiften.
 
Klarar man inte detta är väl kanske inte en minsterpost den rätta platsen.
 
Friskoleägaren beskylls nu av utbildningsministern för att inte ha tagit sitt ansvar. Mo-
raliskt är ju agerandet klart klandervärt, men sitt ansvar har han ju tagit.
 
HAN HAR FÖLJT DET REGELSYSTEM JAN BJÖRKLUND UTFORMAT OCH BETETT
SIG PRECIS PÅ DET SÄTTET SYSTEMET UPPMUNTRAR OCH SOM JAN BJÖRKLUND
BORDE HAFT EN ANING OM.
 
Som det utvecklat sig är det väl alldeles uppenbart att reglerna behöver skärpas.
 
Men lika uppenbart är väl att vi utbildningsministern ska ha en sådan kompetens att han
kan utforma regler vid stora systemskiften och kunna ha en uppfattning om vad som kan
komma att inträffa.
 
Så det är inte bara reglerna som behöver ändras.
 
ÄVEN UTBILDNINSGMINSTERN TYCKS BEHÖVA ÄNDRAS.
 
Även om man kan få det intrycket är faktiskt Sverige inte en cirkus, där man spelar på
chokladhjul, vinner man så vinner man, förlorar man så förlorar man.
 
Det borde vara en självklarhet att regeringsmakten inte används som en ren lekstuga,
vilket tycks vara fallet.
 
 
Jag har inte en aning om någonting
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0