DEN MODERATA ENFALDEN

Riskerar inte att tappa greppet
 
I dagens BT kan man läsa ett inlägg under rubriken "Regeringen har inte tappat
greppet" och det gäller då greppet om landets järnvägar.
 
Inlägget är skrivt av den moderate riksdagsmannen Jan Ericksson, känd som mega-
fonen från Partihögkvarteret som inte kan tänka en självständig tanke, och Jan Evert
Rådström.
 
Skribenterna gör inte Partihögkvarteret besvikna och man tänker inte en själv-
ständig tanke, alla de kända flosklerna finns med.
 
Och delvis har man rätt, Alliansregeringen har inte tappat greppet om järnvägstrafiken.
 
MANS SITTER HÄR I EN AVUNDSVÄRD SITS, MAN KAN INTE TAPPA NÅGOT
GREPP MAN INTE HAR.
 
Skribenterna hävdar att Alliansregeringen tagit tag i järnvägen och nu kopplat greppet.
 
De flesta resenärer önskar nog att taget och greppet hade varit lite lösare, nu
blev taget och greppet så hårt att tågen inte gick.
 
Sedan upplyser skribenterna läsarna om att tågen inte gick för att det kom snö. Man
får hoppas att detta nytänkande når ända in i maktens boning.
 
Alla i maktens boning tycks ju ha missat att det förekommer vintrar i Sverige och
att det då inträffar att det snöar.
 
Megafonerna tycks helt färgblinda, då de menar att tågtrafiken påverkats av snön helt
oberoende av partifärg.
 
INGET KAN VARA MER FEL.
 
Partifärgen har i vissa avseenden varit helt avgörande.
 
Det finns många anledningar till att vissa tåg inte gått, och dessa anledningar kan variera
'från stopp till stopp, att underhållet spelar in är oomstritt.
 
Men att partifärgen spelar in är lika oomstritt, för de som vill veta och vars ambitioner
sträcker sig så långt att andra också ska veta.
 
Många av de tåg som inte kunde framföras kunde inte framköras av ett och enda skäl.
 
De var inte utrustade på ett sådant sätt, att de kunde framföras i kyla och snö.
 
DESSA TÅG ÄR NYA OCH IN KÖPTA UNDER SENARE ÅR, UNDER VILKEN TID PARTI-
FÄRGEN VARIT DEN MEGAFONEN REPRESENTERAR. VIDARE HAR DESSA TÅG
KÖPTS IN AV PRIVATA OPERATÖRER, OCH UTRUSTNING HAR VALTS BORT FÖR
ATT PRESSA NER INVESTERINGSKOSTNADEN OCH ÖKA VINSTMARGINALERNA.
 
Den utrustning som valts bort är den utrusning, bromsar mm, som skulle möjliggkort
trafik i kyla och snö.
 
Detta gäller inte i hela landet, i vissa delar har tåg med rätt utrusning köpts in och där har tågen
gått.
 
Partifärgen spelar alltså en helt avgörande roll.
 
Och den partifärg som spelar den allra mest avgörande rollen är den partifärg som drivit
dessa fundamentalistiska privatiseringar så långt, att tågen inte går.
 
Sedan öser skribenterna beröm över SJ för att man skött ombokningarna bra.
 
Vi är många som så här långt trott att det övergripenade målet var att resenären skulle
kunna åka med tågen, inte att ombokningarna blev bra, när de inte kunda åka.
 
Men man lär sig successivt vad det innebär att leva i Alliansens land.
 
Det viktiga är inte att det fungerar, det viktiga är att man uppträder på ett visst sätt när
det inte fungerar.
 
Av någon underlig anledning öser ändå skribenterna beröm över socialdemokraterna och me-
nar:
 
Under decennier har socialdemokraterna bara pratat UTAN ATT TILLFÖRA PENGAR till
järnvägen.
 
 
DETTA MÅSTE VÄL ÄNDÅ SES SOM EN HELT OTROLIG PRESTATION, ATT UNDER DE-
CENENNIER FÅ TÅGEN ATT GÅ BÄTTRE ÄN I DAG OCH UTAN ATT TILLFÖRA PENGAR.
 
Alliansregeringen skryter ju nu med att man tillfört mer pengar än alla tidigare regeringar, men
tågen går ju inte ändå. Kanske man ska fråga socialdemokraterna hur de bar sig åt som fick tå-
gen att gå utan att tillföra penagr under flera decennier.
 
Det blir ju både billigare och bättre.
 
Man får bara hoppas att skribenterna här inte är lika enfaldiga som de framställer sig själva.
Det kan ju, men är föga troligt, vara ett raljant sätt att medvetet skjuta över målet.
 
Men faktum kvarstår, förr gick tågen och det kostade mindre, nu går inte tågen och det
kostar mer.
 
EN ANNAN SKILLNAD FINNS OCKSÅ, FÖRR HADE VI INTE EN ALLIANSREGERING, NU
HAR VI EN ALLIANSREGERING.
 
I samband med valstupet 2014 tycks vårt val vara ganska enkelt.
 
Ska det som ska gå gå eller ska det inte gå.
 
En viss logik hittar man ändå i ansvarstagandet. Ser man till att det som ska gå inte går, då finns
det ju inget att försvara.
 
Då kanske det inte heller är motiverat med ett försvar, vem vill ta ett land där saker som ska gå
inte kan gå.
 
Megafonerna från Moderaternas
Partihögkvarter
AE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0