STATSMINISTERNS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Mitt Sovande Folk
 
Er ansvarsfulle och mentalt handikappade ansvarspredikant hälsar de flesta av Er
välkomna till en ny dag.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet 
 
Särskilt ansvar tar jag för att vi nu kastar ut många äldre från äldreboenden för att
skapa boende till de som ska säkra deras fortsatta pensioner.
 
Aftonbladet skriver att jag lever i en fantasivärld och att regeringen driver en politik
som vittnar om regeringsmaktens förfall.
 
När jag beskriver mig som en stridshingst måste väl ändå alla förstå att jag inte
lever i en fantasivärld.  Att jag framställer mig som kraftfull tyder väl knappast hel-
ler på att jag lever i en fantasivärld.
 
Som Göran Persson mycket riktigt sa är det bättre att regeringen faller än att rege-
ringsmakten förfaller. Tyvärr kan vi inte tidigarelägga valet utan vi måste acceptera
regeringensförfall intill dess regeringen faller nästa år.
 
För att regeringsförfallet inte ska bli alltför tydligt hoppas vi att rapporter och åtal i
NUON affären och alla Telia affärer inte ska bli klart innan regeringen faller.
 
Norge bryter nu en vapenaffär, där man utlovat att köpa tolv artilleripjäser från Sverige.
Försvarsministern hotar nu Norge med kraftiga repressalier och hotar att detta kommer
att påverka vårt samarbete.
 
Jag utgår ifrån att NATO låter sig skrämmas av detta hot, så att vi inte behöver visa
vilken styrka vi kan sätta bakom hotet.
 
Det är så vi eftersträvar förtroendefullt samarbete med grannländerna.
 
Mijöpartiets Per Bolund kritiserat nu Annie Lööf för kreativ bokföring, och syftar då
på att centerpartister utnyttjar statens riskkapital för att göda centervänner. Per Bo-
lund sträcker sig så långt att han menar att Annie Lööf antingen saknar grundläggan-
de kunskaper i ekonomi eller medvetet lämnar vilseledande information om hur le-
dande centerpartister göder centervänner på skattebetalarnas bekostnad.
 
Att bara tänka tanken att Annie Lööf skulle ha grundläggande kunskaper på något om-
råde fick oss andra i regeringen att skratta hjärtligt.
 
Att hon sedan lämnar vilseledande information tycker vi är förståeligt, när ledande cen-
terpartister drev igenom skapandet av Inlandsinnovation och andra verkningslösa stat-
liga riskkapitalbolag var ju själva iden att andra centerpartisters bolag skulle gödas på
skattebetalarnas bekostnad.
 
Per Slingerman, min gamle buktalare, skriver idag i Dagens Nyheter om tio framstids-
frågor, som kommer att avgöra valet.
 
 
En sådan viktig fråga är kampen om framtiden, som innebär att gjuta mod i väljarna
inför framtiden.
 
Denna kamp anser jag vi redan vunnit, den kunskapsutveckling vi lyckats skapa under
våra 7 år vid makten lägger grunden för både framtidstro och en världsledande ställning
som kunskapssamhälle.
 
En annan kamp Per Slingerman pekar på är kampen om dagordningen.
 
Även den tycker jag vi redan vunnit, alla talar varje dag om våra framgångsrika satsnin-
gar på tågnätet och välfärden, det gäller bara att hålla väljarnas beröm för detta uppe
till valet.
 
Per Slingerman pekar också ut kampen om politikers trovärdighet.
 
Även denna kamp vill jag påstå vi redan vunnit. Efter våra genuina ansträngningar att
reda ut vad som hänt i NUON och Telia och där "vänt på varje sten" för att ta vårt an-
svar kan vår trovärdighet knappast ifrågasättas.
 
Vår ambition att i olika förhör inför KU underlätta utskottets arbete genom att inte belas-
ta utskottet med alltför många detaljer har också ökat vår trovärdighet.
 
Kampen om höger - vänsterpositionen utpekas också som en viktig fråga.
 
Där vill jag bestämt hävda att vi redan vunnit denna kamp. vi har ju lagt oss både till
vänster och höger och är beredda att lägga oss var som helst, bara vi inte tappar väl-
jare.
 
Jag tar ansvarsfullt ansvar för landet  
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle ansvarspredikant de flesta av Er en fortsatt trev-
lig dag.
 
             
AE
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0