FÖRSKINGRING AV SKATTEMEDEL

Arbetsförmedlingen öppnar upp Panduras Ask
 
Den aktuella affären med Arbetsförmedlingens GD har många dimensioner.
 
En dimension får tyvärr stå tillbaka i debatten, men den återkommer i
varje affär, där en statlig myndighet (motsv) avslöjas med oegentlighe-
ter.
 
DENNA DIMENSION ÄR DE FRIHETER OLIKA MYNDIGHETERS CHEFER
TAR SIG NÄR DE SKA BEKOSTA SINA SEMESTERRESOR MM.
 
Då ska skattebetalarna betala.
 
I detta fallet har Arbetsförmedlingens GD gjort 15 så kallade tjänstresor
till behagliga semesterorter.
 
FÖR ATT FÖRSTÄRKA SEMESTERKÄNSLAN OCH SYFTET, ATT KOPPA
AV, HAR FAMILJEN OFTA FÅTT FÖLJA MED.
 
På det sättet blir det ju lättare att helt komma ifrån den förfärliga tjänsten.
 
Bakgrunden är ganska så enkel och okomplicerad. Arbetsförmedlingen är en
svensk myndighet, som arbetar med tjänster inom de gränser landet har, eller
hade kanske.
 
Inget i Arbetsförmedlingens uppdrag motiverar långa och täta resor till avlägs-
na orter, välbelägna nära havet.
 
Självklart finns det ett visst behov av att göra ett antal tjänsteresor utom-
lands för att följa en bredare utveckling.
 
Men gör man 15 dyrbara tjänsteresor om året, många med familj, och riktade
mot behagliga semesterorter, begriper vilket "idiot" som helst att grunden är
inte behovet av en tjänsteresa.
 
GRUNDEN ÄR EN ÖNSKAN ATT PÅ ANDRAS BEKOSTNAD GÖRA EN SE-
MESTERRESA.
 
Kritiska riksdagsmän, en grupp som själva gärna gör likt Arbetsförmedlingens GD,
beskriver detta som en process i tre steg:
 
1)  Chefen (här GD) blir uttråkad och vill ut och resa.
2)  Chefen beslutar om ett resmål, som är tillräckligt behagligt
3)  Chefen letar upp något som kan motivera det valda resmålet
 
Så beskriver alltså ett antal kritiska riksdagsmän den egna reseverksamhe-
ten.
 
Det finns ingen anledning tro annat än att en GD agerar i likhet med detta.
 
DET LIGGER I SAKENS OCH TJÄNSTENS NATUR ATT 15 RESOR OM
ÅRET INTE ÄR DIKTERAT AV TJÄNSTEN.
 
Med denna reseverksamhet reduceras ju Arbetsförmedlingens chefspost till att
vara en 3/4 tjänst. Landets högsta lön inom förvaltningen framstår ju då som
något märklig.
 
Vilka mekanismer styr då detta bisarra beteende.
 
Många av de chefer, som blir aktuella för dessa tjänster, har en förvrängd
självbild. All forskning pekar också på att de har mer psykopatiska drag
än den genomsnittliga populationen, vilket bland annat medför att de i
större utsträckning än andra behöver bekräftas.
 
EN BEKRÄFTELSE MED DEN  SJÄLVBILD, SOM OFTA FÖREKOMMER,
ÄR DÅ ATT FRAMSTÅ SOM VIKTIG OCH BETYDELSEFULL.
 
Trots att längre resor blivit allt vanligare i en bredare krets tycks fortfarande många
vilja bekräfta sin betydelse med att göra många och långa så kallade tjänsteresor.
 
Att  sitta på stranden I Miami och låta pressekreteraren meddela.
 
GD ÄR PÅ TJÄNSTRESA I FLORIDA OCH KAN NÅS FÖRST OM EN VECKA.
 
Tänk då hur viktig en människa med bekräftelsebehov kan känna sig i det läget.
 
Och sådana tycks oerhört många i dessa kretsar.
 
Sedan har ju detta missbruk en stor tendens att sprida sig som ringar på vattnet,
och så har bevisligen skett i ett antal fall.
 
Det bästa sättet att undvika kritik från avundsjuka mellanchefer mm är ju att låta
dessa missbruka resesystemet också, då blir alla tysta och belåtna.
 
Hur ska man då komma tillrätta med detta ?  Att blanda in politiker i detta är att
sätta bocken till trädgårdsmästare. Med deras missbruk av friheten att själva be-
sluta om resor lär inget hända.
 
Men något bör hända, för detnkultur som skapats inom detta område, utgör inget
annat än ren "trolöshet mot huvudman".
 
MAN FÖRSNILLAR HELT ENKELT SKATTEMEDEL.
 
I fallet med Arbetsförmedlingens GD är inslaget av trolöshet väl tydligt.
 
Ett antal telefonräkningar är ju rent bisarra. Fyra av dessa står ut särskilt. Två av des-
sa fyra är knutna till så kallade tjänsteresor där familjen är med.
 
Att låta familjemedlemmar nyttja detta konto helt fritt kan väl knappast vara an-
nat än trolöshet mot huvudman, eller varför inte förskingring.
 
Så något bör göras. Varför inte tillsätta någon form av revisionsorgan, som ser över
frekvensen på chefers, och politikers, resor. Vi misstänkt alltför höga frekvenser och
alltför dyra resor gör man en revision och åtal ska kunna väckas.
 
SÅ KALLADE TJÄNSTERESOR UTAN TYDLIG KOPPLING TILL TJÄNSTEN SKA
SES SOM TROLÖSHET ELLER FÖRSKINGRING.
 
Bara förekomsten av ett sådant system skulle vara förebyggande.
 
För att inga gränsproblem ska uppkomma, eller "oskyldiga" dömas för skilda uppfatt-
ningar, kan man bygga in en möjlighet till att i förväg få godkännande för en viss typ
av resor.
 
Makt korrumperar alltid, så även revisorsmakt. Ett sådant organ skulle då byta
befattningshavare för att säkerställa att en korrupt grundsyn inte fick fotfäste
även i kontrollorganet, vilket nu ofta är fallet idag.
 
En verklighet eller en naiv dröm.
 
Tyvärr det senare.
 
IDAG SITTER ALLTFÖR MÅNGA PÅ ALLFÖR MÅNGA PLATSER DÄR DE SKOR
SIG SJÄLVA FÖR ATT MAN SKA HITTA EN LÖSNING PÅ DETTA PROBLEM.
 
Det är bara att titta på hur denna fråga blötts och stötts i riksdagen, en förmån,
hur bisarr den än är, får inte tas bort i dessa kretsar, som är mer jämlika än alla andra.
 
VI KANSKE BEHÖVER EN SVENSK "VÅR", DÄR DET GAMLA RUTTNA SLÄNGS
ÖVERBORD.
 
Hur utbrett är då detta, för det styr ju behovet av "drakoniska" åtgärder ?
 
Tyvärr tycks det vara så utbrett att så fort man lyfter på ett papper på en myndig-
het sp uppdagas omgående bisarra oegentligheter.
 
 
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0