ANNIE LÖÖF TAR SIG TON

Fyra elefanter är mer än en myra
 
Vi vet att fyra myror är mer än en elefant, och då måste ju fyra elefanter vara mer
än en myra.
 
Tycker man i alla fall.
 
MEN SÅ ÄR DET INTE ALLTID, INTE OM MYRAN HETER ANNIE LÖÖF OCH
ÄR DAGISFRÖKEN I ALLIANSREGERINGEN.
 
Myran Annie Lööf har nu i sitt sommartal sopat mattan med elefanten Stefan Löfven.
 
Vi får då av Myran veta ett antal saker:
 
JAG vill sänka kostnaden för anställda, HAN vill dubblera kostnaden för anställda.
 
JAG vill prata om grön miljöpolitik, HAN är knäpptyst.
 
JAG vill prata om en levande landsbygd, HAN vill införa en lastbilsskatt.
 
Har man en väljarandel på ungefär 3,5 % bakom sig, kan det tyckas som om det inte
spelar någon roll vad man säger och hur man säger det.
 
MEN DET MYRAN SÄGER, OCH HUR MYRAN SÄGER DET, SÄGER MER OM
HENNE ÄN OM ELEFANTEN.
 
Att betona JAG så kraftigt är onekligen uttryck för en förvrängd självbild. JAG  är cen-
terpartiet och kring mig kretsar övriga.
 
Att betona HAN på sätt som sker är både oartigt, oanständigt och kontraproduktivt,
och man har svårt att tro att en seriös politiker kan uttrycka sig på det viset.
 
OCH DET GÖR INTE HELLER EN SERIÖS POLITIKER.
 
En så förvrängd självbild redan vid unga år.
 
HUR SKA DE DEN FÖRVRÄNGDA SJÄLVBILDEN UTVECKLAS OM MYRAN FÅR
VARA KVAR I MAKTENS KORRIDORER.
 
Lyckligtsvis tycks den risken vara minimal.
 
Efter sommartalet vet vi i alla fall att en elefant är större än en myra.
 
 
Myra som tar sig ton
AE
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0