FRISKOLORS BETYG

Skev betygsättning
 
Det kommer nu fram uppgifter som bekräftar att betyg på natinella prov
sätts högre i friskolor än kommunala skolor.
 
Hade någon förväntat sig något annat ?
 
Ja, faktiskt hade någon annan förväntat sig något annant.
 
Utbildningsminister Jan Björklund har tidigare uttalat att han inte
hade "en aning" om att det skulle bli som det blev när man fattade
beslut om friskolor.
 
Man får väl anta att han inte hade "en aning" om att betygssättningen skulle
bli skev heller, något man borde kunnat haft "en aning" om, för det ligger i
sakens natur, så att säga.
 
Den ekonomiska drivkraften är stor, ibland för stor.
 
Nu vill man lösa detta genom att proven rättas av andra, och detta är åter-
igen ett exempel på svensk problemlösning, sk suboptimering.
 
Först inför man en struktur som visar sig vara fel, därför att man inte har
"en aning" om hur utfallet ska bli.
 
När det sedan visar sig bli fel, inför man en åtgärd som ska korrigera detta,
för att man sedan ska upptäcka att detta medför ett nytt fel som man då
åtgärdar med en ny åtgärd.
 
Man skulle ju också kunna ta bort orsaken till att det blivit fel.
 
Man skulle ju då ta bort den struktur som visat sig medföra många konse-
kvenser som vare sig är önskade eller förväntade.
 
Vi har många strukturer där man lappar och lappar, lappar och lappar, för att så
småningom komma till "vägs ände".
 
När det gäller friskolor och betygssättning ska man kanske inte lappa och
lappa. Man vet nu att det inte blev som man tänkt sig, och man vet att an-
svariga inte "hade en aning" om vad de beslutade om.
 
I stället för att lappa och lappa kanske man ska ställa sig frågan:
 
Är nuvarande utformning av friskolesystemet  bra?
 
Men frågan ska inte bara ställas, den bör också besvaras, och då inte med "lapp
på lapp".
 
Om det nu uppstår problem med betygen i friskolor så kan det ju bero på att
det är strukturen det är fel på, eller ?
 
Har inte en aning nu heller
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0