MORGONHÄLSNING FRÅN FOLKETS STORE LEDARE

Morgonhälsning till Det Sovande Folket
 
Er ansvasfulle och mentalt handikappade statsminister hälsar de flesta
av Er välkomna till en ny dag.
 
Min morgonhälsning i dag präglas delvis av en nyss påkommen ödmjukhet.
Min fortsatta resa genom Asien har gett mig en något annorlunda syn på
Sverige. Efter att ha varit i Indoneseien kan jag inte annat än att erkänna,
att vi kanske inte är bäst på allt, långtifrån allt.
 
Som ansvarsfull och kraftfull statsminister trodde jag tidigare att jag var
kraftfullare än att andra väldens ledare, tom kraftfullare än Putin. Ingen an-
nan ledare, trodde jag, var så kraftfull att man inte tog i ett antal medborgare
med tång.
 
I Indonesien är man, hur konstigt det än låter, ännu mer kraftfull. Här
använder man grövre verktyg för att hålla alla dissidenter borta.
 
Jag måste också erkänna att vi inte är bäst i världen på att beskriva våra
väljare. Jag har tidigare trott att jag var den mest kraftfulla ledaren i hela
världe, då jag vågade beskriva huvuddelen av Sveriges befolkning som
mentalt handikappad. Men här ligger jag i lä, riktigt ordentligt.
 
I Indonesien sträcker man sig längre och är mer tydlig, här använder man
ordet sinnessjuk. Visserligen ligger det nära min ofta använda beskrivning,
men ändå. Jag har nog anledning att fundera över hur jag ska förhålla
mig till mina väljare framöver, steget från mentalt handikappad till sinnes-
sjuk är ju ändå inte så långt.
 
Även detta med demokrati har fått mig att fundera. I Indonesien säger man
att det är en demokrati, och då är det det som gäller. Skulle någon komma
på iden att ifrågasätta detta och kräva att det också ska finnas ett innehåll,
då har man effektiva medel att bekämpa sådant.
 
Hemma finns det fortfarande sådana, som anser att man ska få uttrycka sig fritt.
Hitintills har vi begränsat våra åtgärder här till att se till att de blir avskedade
och uteslutna ur facken, men det finns nog anledning att se över om inte
vi också kan effektivisera oss på detta område.
 
Även Indonesien vill köpa vapen av oss, mängder av vapen. Jag har redan
instruerat våra myndigheter at skriva om sina instruktioner, så att vi kan
sälja vapen till de länder riksdagen förbjudit oss att sälja vapen.
 
Handelsminister Ewa Björling har redan gjort ett gott arbete inför detta, ge-
anom att sprida ut uppgifter om att Indonesien är en demokrati, dit vi kan sälja
vapen.
 
Och med detta önskar Er ansvarsfulle statsminister de flesta av Er en fortsatt
trevlig dag.
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0