KEJSARENS NYA KLÄDER

Per Slingerman byter kläder
 
När det gäller arbetsmarknadspolitik och resultatet av Alliansens åt-
gärder under 6 år är det mesta nedslående.
 
Alliansen, och då främst Moderaterna, försöker slå blå dunster i ögo-
nen på väljarna genom att blanda ihop begreppen på ett sätt som ska-
par förvirring.
 
Fakta när det gäller utvecklingen är att befolkningen ökat i antal, antalet
arbetslösa har ökat och sysselsättningen har ökat. Genom att "glömma"
vissa fakta och genom att blanda ihop begreppen vill Moderaterna ge en
falsk bild av arbetsmarknadsläget.
 
Både arbetslösheten och sysselsättningen har ökat. Moderaterna
lyfter då enbart fram att sysselsättningen ökat, men detta beror en-
bart på att befolkningen blivit större.
 
Arbetslösheten har också ökar, men det anmärkningsvärda är att
den ökat fortare än sysselsättningen ökat.
 
I relationstal innebär detta att andelen av befolkningen som är arbetslösa
har blivit större, då är det inte relevant att enbart lyfta fram sysselsättnings-
ökningen.
 
Man kan faktisk säga att Moderaterna ljuger och detta är man mycket
väl medveten om. Man är medveten om att man står med "tom påsa"
och att man har misslyckats.
 
Misslyckandet blir ändå större om man bryter ner statistiken och ser vad som
ingår i "sysselsättningen". Då hittar man bland annat FAS 3 mm redovisade
som "sysselsättning".
 
Denna typ av falsk redovisning kritiserade man starkt socialdemokraterna
för på den tiden det begav sig, men det var tiden före Fredrik Reinfeldt, nu
är anständigheten helt lagd åt sida.
 
Som kommunikationsstrateg inom partiet är det Per Slingermans uppgift att för-
söka tömma denna "tomma påse". Inriktningen är då inte att fokusera på mind-
re arbetslöshet utan att i ännu större utsträckning blanda ihop begreppen.
 
I Per Slingermans värld är inte sakpolitiken och resultatet viktigt, det är reto-
riken som är viktig. Är det något som inte fungerar så byter man namn på det
som inte fungerar och hoppas att väljarna ska "glömma" att det inte fungerar.
 
Först in på banan blev "arbetarpartiet moderaterna" som inte visade sig kunna
leverera. Namnbyte till "enda arbetarpartet" som inte heller visar sig kunna
leverera.
 
Vad gör man då ?  Försöker man fylla påsen ? Nej, man:
 
Man byter namn en gång till, nu är det "det moderna arbetarpartier Moderaterna"
som ska lösa arbetslösheten.
 
Per Slingermans egen beskrivning av att regelmässigt ändra namn är "att hitta lösnin-
gar".
 
Om Moderaterna "hittar lösningar" på andra problem med samma metodik lär det
så småningom bli svårt att känna igen sig.
 
MEN DET ÄR VÄL DET SOM ÄR MENINGEN MED ATT HITTA LÖSNINGAR PÅ DETTA
SÄTTET MED EN PÅSE SOM ÄR OCH FÖRBLIR TOM.
 
Per Slingerman är uppenbarligen beläst inom sagovärlden och tycks där ha funnit sitt före-
döme.
 
 
Det är jag som är Per Slingerman
 
AE
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0