FREDRIK REINFELDTS MORGONHÄLSNING

Morgonhälsning till Det Sovande Folket
 
Er ansvarsfulle, kraftfulle och mentalt handikappade statsminister hälsar de flesta
av Er välkomna till inledningen på en ny helg.
 
Idag kan man läsa Göran Perssons tankar rörande det förgångna i en intevju i Sven-
ska Dagbladet. Här man kan urskillja de stora avgörande skillnaderna mellan honom
och mig, den mest ansvarsfulle statschefen i hela Europa.
 
Göran Persson tycck mena att han börjar ångra vissa saker offentligt. Redan detta
uppenbarar vad som skiljer oss åt.
'
Jag ångar aldrig någonting,har jag bitit mig fast i någonting, ångrar jag aldrig någon-
ting, hur fel det än kan bli, andra får ju betala.
 
Göran menar också att ägarstyrningen av Vattefall misslyckades under hans tid.
 
Den ansvarsfulla Alliansregeringen har inte misslyckas med styrningen av Vattenfall
under vår tid, vi har inte styrt någon överhuvudtaget och då kan ingen styrning miss-
lyckas, det trodde jag alla förstått efter alla uppmärksammade fester och slöserier.
 
Göran är kritisk till att vi rest runt i världen och slaget oss för bröstet om hur duktiga
vi är. Han menar att detta kan  straffa sig.
 
Jag räknar också med att detta kommer att straffa sig, och då är det skönt att veta att
det är väljarna som straffas, inte vi som slagit oss för bröstet.
 
Min föregångare visar också vilka snäva perspektiv som styrde honom, han menar att
politiker ska behärska detaljer, förstå sin samtid och begripa människors oro.
 
Vi i Alliansregeringen beaktar inga detaljer, när vi fattar beslut är det vår ambition att
inte kunna förutse vad som händer, det som sker det sker, och detta präglar de flesta
privatiseringar.
 
Till viss del delar vi hans bedömning att man måste begripa människors oro, just nu är
opinionen sådan att det finns många moderater, som bekymrar sig över sina förmåner
efter nästa val, och det är en oro man måste ta på allvar.
 
Göran Persson gört ett stort nummer av att ha gått från statsminister till bonde och berättar
att han till våren ska utöka antalet kor från 35 till 40. Här ser man ytterligare ett exempel
på en politiker som fastnar i detaljer och fäster alltför stor vikt vid ord.
 
Att arbeta med kor, eller med åsnor och får som vi på regeringskansliet tvingas till varje dag,
kan ju inte tillmätas en avgörande skillnad.
 
Göran uppger sig vara kritisk till ägarstyrningen av Vattenfall och menar att Maud var totalt
frånvarande vid Vattenfalls köp av holländska Nuon. Här skjuter han återigen in sig på detal-
jer, Maud var aldrig närvarande i den meningen att hon förstod någonting.
 
Och med detta vill Er ansvarsfulle statsminister hälsa de flesta av Er en fortsatt trevlig dag.
 
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0